Dokumentation af plejepersonalets obligatoriske tilsyn om natten til indlagte patienter i Psykiatrien
Beskrivelse
Alle patienter der er indlagt på psykiatrisk sygehus, bliver tilset om natten af plejepersonale.
Der er sygeplejefagligt plejepersonale på samtlige døgnafsnit om natten, mødetider fremgår i de enkelte afsnit.
Opgaver i forbindelse med obligatoriske tilsyn af patienter om natten:
• Aftenvagten orienterer kort nattevagten om de væsentligste sygeplejefaglige relevante problemstillinger
• Nattevagterne orienterer sig om de enkelte patienter ved at læse i den elektroniske patientjournal
• Patienterne tilses og nattevagten skaber sig et overblik over vagtens arbejdsopgaver og der laves en arbejds-/opgavefordeling
• Vagtens øvrige praktiske opgaver, se instruks i de enkelte afsnit
• Samtlige patienter tilses minimum tre gange i løbet af natten
• Patienter med særlige behov tilses/ydes sygepleje ifølge interventionerne i plejeplanen for den enkelte patient, som fremgår af den elektroniske patientjournal
• Samtlige tilsyn dokumenteres i den elektroniske patientjournal i aktiviteten Sygeplejestatus under ’Søvn og hvile, status’. Hvis der er oprettet en problemorienteret plan (POP) på et relateret problem fx i forbindelse med skærmning dokumenteres det heri.
Definition af begreber
Dokumentation:
At dokumentere betyder at fremlægge dokumenter som bevismateriale eller for at understøtte en opfattelse (Kristoffersen m.fl. 2006).
I autorisationsloven fremgår det af § 17, at en autoriseret sundhedspersonale under udøvelse af sin gerning er forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed.
Det vil sige, at sundhedspersonen, skal være i stand til at forklare, hvorfor og hvordan en opgave er udført. Den professionelle ansvarlighed i udførelsen af opgaverne skal fremgå af dokumentationerne i patientjournalen, ellers står sundhedspersonen svagt, hvis der kommer en klagesag.
Journalføringsbekendtgørelsen fastsætter specifikke regler for journalføringspligten, herunder patientjournalens indhold.
Formål
• At sikre, at patienterne får en sygepleje af høj kvalitet.
Høj kvalitet defineres ifølge WHO og Sundhedsstyrelsen som: høj professionel standard, minimeret patientrisiko, høj patienttilfredshed, helhed i patientforløbet og effektiv udnyttelse af ressourcer (Egerod 2007)
• At bidrage til patientsikkerhed
Referencer
• Lbk. om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
• Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring, videregivelse og overdragelse m.v.)
• Egerod, Ingrid og Darmer, Mette Rosendal.(2007). Diagnostik i Sygeplejen i Egerod, Ingrid (red) Dokumentation og kvalitetsudvikling. Nyt Nordisk Forlag København 2007
• Kristoffersen, Nina Jahren, Nortved, Finn og Skaug, Eli- Anne (red.) (2006). Grundlæggende sygepleje 4 (Kap. 24 Sygeplejedokumentation af Kari dahl, Kristin Heggdal og Sølvi Strandal.) Munksgaard Danmark 2006
• Suhr, Lis og Winther, Bodil (red.) (2007). Basisbog i sygepleje – Krop og velvære (Kap. 4 Dokumentation af sygeplejen af Lis Suhr) Munksgaard Danmark 2007