Pakning af instrumenter
Formål
At instrumenterne bliver håndteret og pakket korrekt og at alle i personalegruppen kan varetage opgaven.
At lave et ensartet og brugbart materiale, som sikrer korrekt anvendelse og dermed sikkerhed for kvaliteten af renheden af instrumenterne fra Sterilcentralen, Hobro.
Beskrivelse
Ved pakning af instrumenter skelnes mellem 3 forskellige måder:
Papir
Pose
Kasse/container.
Hvor der er pakkeseddel, skal der ilægges en TST strimmel.
Ad 1. Pakning af instrumenter i papir
Instrumenterne vaskes i vaskemaskinen, hvorefter efterses.
De sorteres og oplægges til pakning.
Instrumenterne tælles ud fra pakkeseddel, og der underskrives med initialer.
Ved pakkebordet pakkes instrumenterne i 2 lag papir og i særlige bundter og rækkefølge.
Husk TST strimmel og pakkeseddel.
Der skrives dato og pakkeindhold på autoklavetape.
Pakken autoklaveres.
Ad 2. Pakning af instrumenter i pose
Instrumenterne vaskes i vaskemaskinen, hvorefter de efterses.
Instrumenterne tælles og evt. samles.
Instrumenterne kommes i pose, og posen svejses, obs. dato.
Instrumentet kan navngives udenpå posen med Wipak Medical pen (se produktblad).
Pakke autoclaveres.
Ad 3. Pakning af instrumenter i kasse/container
Container vaskes i vaskemaskinen.
Instrumenterne vaskes i vaskemaskine, huldele på studser.
Alle instrumenterne samles samtidig med at de efterses.
Instrumenterne sorteres og lægges dels på bakke med blåt papir, der placeres i containeren.
Instrumenterne tælles ud fra pakkeseddel og der underskrives med initialer.
Ved pakkebordet pakkes instrumenterne i kassen.
Husk TST strimmel og pakkeseddel.
Der skrives dato og pakkeindhold på container mærkat med indikator for autoklavering.
Kasse autoklaveres.
Referencer
Infektionshygiejniske retningslinjer for sygehuse og sektorer i Region Nordjylland.