Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Pakning af instrumenter

 

Formål

At instrumenterne bliver håndteret og pakket korrekt og at alle i personalegruppen kan varetage opgaven.

 

At lave et ensartet og brugbart materiale, som sikrer korrekt anvendelse og dermed sikkerhed for kvaliteten af renheden af instrumenterne fra Sterilcentralen, Hobro.

 

Beskrivelse

Ved pakning af instrumenter skelnes mellem 3 forskellige måder:

Papir

Pose

Kasse/container.

 

Hvor der er pakkeseddel, skal der ilægges en TST strimmel.

 

Ad 1. Pakning af instrumenter i papir

Instrumenterne vaskes i vaskemaskinen, hvorefter efterses.

De sorteres og oplægges til pakning.

 

Instrumenterne tælles ud fra pakkeseddel, og der underskrives med initialer.

Ved pakkebordet pakkes instrumenterne i 2 lag papir og i særlige bundter og rækkefølge.

Husk TST strimmel og pakkeseddel.

Der skrives dato og pakkeindhold på autoklavetape.

Pakken autoklaveres.

 

Ad 2. Pakning af instrumenter i pose

Instrumenterne vaskes i vaskemaskinen, hvorefter de efterses.

Instrumenterne tælles og evt. samles.

Instrumenterne kommes i pose, og posen svejses, obs. dato.

Instrumentet kan navngives udenpå posen med Wipak Medical pen (se produktblad).

Pakke autoclaveres.

 

Ad 3. Pakning af instrumenter i kasse/container

Container vaskes i vaskemaskinen.

Instrumenterne vaskes i vaskemaskine, huldele på studser.

Alle instrumenterne samles samtidig med at de efterses.

 

Instrumenterne sorteres og lægges dels på bakke med blåt papir, der placeres i containeren.

Instrumenterne tælles ud fra pakkeseddel og der underskrives med initialer.

Ved pakkebordet pakkes instrumenterne i kassen.

Husk TST strimmel og pakkeseddel.

Der skrives dato og pakkeindhold på container mærkat med indikator for autoklavering.

Kasse autoklaveres.

 

Referencer

Infektionshygiejniske retningslinjer for sygehuse og sektorer i Region Nordjylland www.Infektionshygiejne.rn.dk