Beskrivelse
Denne instruks beskriver hjertestopbehandlingen på Aalborg UH, matrikel Thisted. Instruksen er et lokalt tillæg til den fælles regionale instruks Hjertestopinstruks - Aalborg Universitetshospital og Regionshospitalet Nordjylland.
Hjertestopbehandling
Hjertestopbehandlingen realiseres i form af hjertestopteamet og varetages i Klinik Medicin og Akut i samarbejde med Akutområdet, Klinisk Biokemisk Afsnit, Portørcentralen og Receptionen.
Anæstesien har hovedansvaret for luftvejshåndtering. Bioanalytikeren er ansvarlig for EKG og blodprøver. Portørerne varetager den manuelle hjertemassage samt defibrillering efter ordination fra medicinsk vagthavende.
Forvagt 2 leder hjertestopbehandlingen, men den fungerende medicinske bagvagt er superviserende teamleder og ansvarlig for den samlede medicinske hjertestopbehandling.
Aktivering af hjertestopteamet
Personale, der finder en person med hjertestop, iværksætter basal genoplivning og alarmerer via 50112.
Mobiltelefoner tilhørende hospitalet kan anvende 50112, private mobiltelefoner tilhørende medarbejdere alarmerer via 97650112
Ved alarmering oplyses stedet – brug ISBAR og closed loop (afsnit og stue - hvis uden for afsnit, oplyses område). Dette er af yderste vigtighed.
Tjek-svar – closed loop (se bilag) Tjek-svar kaldes også closed loop kommunikation. Tjek-svar sikrer, at oplysninger forstås og videregives korrekt 1. Afsenderen giver en besked 2. Modtageren gentager beskeden 3. Afsenderen lytter og sikrer sig, at beskeden er korrekt forstået. |
Alt personale, der arbejder på hospitalet, skal som minimum kende procedure for alarmering af hjertestop – incl. udliciteret personale, f.eks. kioskpersonale
Ved alarmering af hjertestop tilkaldes vagthavende personale med hjertestopfunktion, altså hjertestopteamet, via Receptionen.
De kaldte skal straks acceptere kaldet via DECT-telefonen og begive sig til meldte afsnit/lokalitet.
Hjertestopteamet består af 6 personer:
1 Medicinsk forvagt 2
1 Fungerende medicinsk bagvagt
1 Anæstesisygeplejerske
1 Bioanalytiker
2 Portører
Responstid inden avanceret genoplivning iværksættes er maks. 3 minutter.
Der er altid mulighed for konference med anæstesiolog.
Hjertestopbehandlingen
Principperne for hjertestopbehandlingen er fastlagt ifølge Dansk råd for Genoplivning.
http://www.genoplivning.dk/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=20&Itemid=100002
Instruksen er operationaliseret i form af actioncards for aktørerne i hjertestopteamet. Actioncardsene fastlægger den enkelte deltagers opgaver og ansvarsområder. Opgavefordelingen og opgaverne er i overensstemmelse med den pågældende personalegruppes uddannelsesniveau. Ud over actioncards for hjertestopteamet har sygeplejersker på afsnittene actioncards for deres handlinger.
Actioncards er vedlagt instruksen som bilag.
Det tilstedeværende personale på den lokalitet, hvor der er hjertestop, assisterer hjertestopholdet under instruktion af de medicinske læger.
De respektive klinikledelser er ansvarlige for, at DECT-telefonerne bæres døgnet rundt af det anførte personale og for, at personalet kan betjene udstyret.
Hjertestopkald for den enkelte patient journalføres.
Specielt for hjertestop hos patienter i MR-scanner
Ved hjertestop hos patienter i MR-scanneren skal patienten, inden hjertestopbehandling kan påbegyndes, flyttes fra scannerrummet og ud i forberedelsesrummet. Det er kun portørerne, der har adgang til scannerrummet. De øvrige fra hjertestopteamet venter i forberedelsesrummet.
Specielt for hjertestop hos gravide og nyfødte/for tidligt fødte
Ved hjertestop hos gravide, nyfødte og for tidligt fødte er der specielle forholdsregler, se
Genoplivning af gravide
DANARREST og onside debriefing
Der indrapporteres til RKKP-databasen DANARREST, der registrerer hjertestop på hospitaler.
Efter hjertestop afholdes team-debriefing, hvor man gennemgår forløbet, og DANARREST resistreringsskemaer udfyldes. Portøren er ansvarlig for at notere sig tidspunktet for forvagt 2´s ankomst samt første rytmetjek. Første rytmetjek er, hvis patienten er monitoreret, når sygeplejersken eller lægen erkender hjertestop på skopet. I alle andre tilfælde er det, når AED eller defibrillator er tilkoblet. Man skal holde pause med hjertelungeredning ved anvendelse af AEDérne ved 1. første rytmetjek og ved LP15 og LP20, hver gang der er rytmetjek
Anæstesisygeplejerskerne og lægen er i samarbejde ansvarlige for registreringen på skemaet.
Hver måned sender Receptionen en oversigt over hjertestopkald til Anæstesien for at sikre datakompletheden i Danarrest. Der indrapporteres til Danarrest en gang i kvartalet ved ansvarlig anæstesisygeplejerske samt kvalitetskonsulent.
AED´erne har tilknyttet en software, der betyder, at information omkring hjertestoppet kan trækkes fra AED´eren, således at man efterfølgende kan aflæse forløbet.
Koncept for debriefing
Debriefingen indeholder 3 elementer
Umiddelbart efter hjertestop:
1. Indberetning af data til Danarrest – obligatorisk
2. Debriefing mhp læring blandt i hjertestopteamet – så vidt det er muligt
Ved førstkomne personalemøde, såfremt hjertestoppet har fundet sted på et afsnit:
3. Hjertestop i afsnit drøftes mhp læring på personalemøde. Dette med mindre afsnitsleder i samarbejde med koordinator for ThySIM vurderer, at dette ikke er nødvendigt.
Der kan læses uddybende om konceptet for debriefing i bilag.
Udstyr
På lokaliteten
Det påhviler den enkelte lokalitet/afsnit at der forefindes følgende udstyr:
Ventilationssæt (maske med ballon og reservoir-pose)
Skammel
Hjertebakke og hjertestopmedicin (undtagen Fysio- og ergoterapien)
I Akutmodtagelsen, hvor der kan være børn indbragt, er afsnittet endvidere ansvarlig for, at der forefindes ventilationssæt i relevante størrelser.
Det er ligeledes afsnittets ansvar at ovenstående er funktionsdueligt.
Oversigt over afsnittenes nærmeste defibrillatorer, AED´ere
samt adgang til medicin
Afsnit | Defibrillator eller AED´er | Placering | Medicin | Steder, hvor portører bringer defibrillator |
MO3 | Lifepack 20e + magnet | I "Rent depot" | Stor hjertestopkasse og intubationskasse | |
Daghospital, Stomi-ambulatorium, 4. sal samt Smerteklinikken | AED | Fjerde sal midt i afdelingen på væggen til venstre for kontorområde | Lille hjertestopkasse | X |
M5 | AED | Midt i afdelingen på væggen til venstre for koordinatorcentral/leder | Stor hjertestopkasse | X |
Fødegangen | AED | På Biokemisk Afdeling ved indgangen til venteområdet | Stor hjertestopkasse | X |
Intensiv og medicinsk afdeling | Lifepack 20e + magnet | Kontoret overfor stue 7 | Stor hjertestopkasse | |
Afsnit (fortsat) | Defibrilla-tor eller AED´er | Placering | Medicin | Steder, hvor portører bringer defibril-lator |
Opvågning | Type Lifepack 20 | I Opvågningen | Stor hjertestopkasse | |
Akutmodtagelsen/Lægevagten | Lifepack 20e + magnet | Akutrum 2 | Stor hjertestopkasse og intubationskasse | X |
AED | På gangen i Modtageafsnittet ved siden af rørpoststander til blodprøver |
Akut Sengeafsnit | Type Lifepack 20 | I depot, overfor læge/sygeplejerskeskrank | Stor hjertestopkasse | X |
Dagkirurgien | Type Lifepack 20 | I Opvågningen | Stor hjertestopkasse | X |
Operationsgangen og Koloskopien | Lifepack 15 + magnet | På OP i rummet mellem stue 1 og stue 2 | Lille hjertestopkasse og intubationskasse | X |
Kirurgisk Ambulatorium | AED | I Urologisk Ambulatorium på væggen mellem kontorområde og frokostrum | Lille hjertestopkasse | x |
Urologisk Ambulatorium | AED | På væggen mellem kontorområde og frokostrum | Lille hjertestopkasse | X |
Gynækologisk-obstetrisk Ambulatorium | AED | I Urologisk Ambulatorium på væggen mellem kontorområde og frokostrum | Lille hjertestopkasse | X |
Dialysen | AED | I forhallen på væggen til højre for døren til sekretærkontoret | Lille hjertestopkasse | X |
Afsnit (fortsat) | Defibrilla-tor eller AED´er | Placering | Medicin | Steder, hvor portører bringer defibrilla-tor |
Medicinsk Ambulatorium | Lifepack 20 | I fælles sygeplejerskekontor | Stor hjertestopkasse | X |
Kardiologisk Ambulatorium | Lifepack 20e + magnet | I rum nr. 132 | Lille hjertestopkasse | X |
Billeddiagnostik Afdeling, Basis i vestfløjen | AED | På gangen inden for døren. Til venstre på væggen ved siden af sedler med alarm og hjertestopkald | Lille hjertestopkasse | X |
Klinisk Biokemisk Afdeling | AED | Ved indgangen til venteområde ved skilt, der viser blodprøvetagning og EKG | Ingen medicin | X |
Fys-/Ergoterapien | AED | I trappeopgangen ved siden af døren til Fysioterapien | Ingen medicin | X |
Forhallen | AED | På væggen til højre for døren til sekretærkontoret | Ingen medicin | X |
Portør | Lifepack 15 + magnet | I kælderen overfor Portørcentralen | Der er medicin på portørens defibrillatorvogn, der kan supplere afsnit, der ikke har den store hjertestopkasse | |
Portør | AED (en anden slags end de andre: Zoll) | Bag dør til omstillingen | Anvendes til hjælp ved hjertestop uden for huset. | |
Ovenstående skema beskriver, hvor de respektive afsnit skal hente en AED´er. Der er vedlagt en oversigt over placeringen af de 11 AED´ere på matriklen. Ud over de 11 AED´ere findes der to trænings-AED´ere. Det er vigtigt KUN at anvende trænings-AED´ere til undervisning, da de rigtige ikke vil kunne lukkes igen og bruges til hjertestop, hvis de først har været lukket op.
Lægemidler
Sengeafsnittene samt Akutmodtagelsen har den store hjertestopkasse: Apotekets betegnelse på denne er: ”Akutbakke, Stor hjertestop med utensilier varenummer 841940”
Øvrige afsnit har den lille hjertestopkasse: ”Akutbakke til behandling af anafylaktisk chok, varenummer: 802692”, der blandt andet indeholder 3 ampuller adrenalin, men ingen cordarone.
Der er ingen medicin tilgængelig i Fysio- og Ergoterapiafdelingen samt i KBA.
Indholdet af de respektive akutbakker kan ses her:
https://personalenet.rn.dk/AndreIntranet/sundhed/InfoSygehusapoteket/Bestilling/Sider/Akutbakker.aspx
Dagligt tjek
Der udføres dagligt tjek af defibrillator jf. logbog. Anæstesien stødtester LP 15 to gange/uge. Dette registreres i logbog. Kontrol af indhold på hjertebord/hjertebakken udføres ifølge lokal tjekliste og registreres i logbog.
Forebyggende tjek af defibrillatorer
Udføres af Teknisk Afdeling hvert 1½ år i henhold til batteriernes levetid. Dette dokumenteres i form af logbog.
1 gang årligt tjekker Teknisk Afdeling AED´erne ved fysisk inspektion.
Vedligehold af AED´ere
Teknisk afdeling får advisering via AED´erens software angående tekniske fejl og tid for batteriskift.
Portørerne skifter elektrodebakkerne efter brug (pads med kabel). Portørerne har ekstra på lager og er oplærte i at skifte dem.
Afhentning af defibrillator/AED´er ved hjertestop
På afsnit, hvor der ikke er en defibrillator i nærheden henter hjælper nærmeste AED´er.
Portørerne har ansvar for at hente defibrillatoren og gøre den klar, når der meldes hjertestop.
For afsnit, hvor der er en defibrillator skal afsnittet selv hente den incl. pads og bringe den i anvendelse. Ved hjertestop på disse afsnit henter portørerne ikke defibrillatoren, idet den, der er på stedet anvendes.
Den defibrillator portøren medbringer fra portørcentralen indeholder medicin svarende til den store hjertestopkasse.
Se i øvrigt ovenstående oversigt over defibrillatorer og medicin.
Personalets uddannelsesniveau
Se Hjertestopundervisning på matrikel Thisted, der beskriver, hvordan undervisningsniveauet opretholdes blandt personalet
Personalets uddannelsesniveau samt vedligeholdelse heraf
Det kliniske personales kompetencer vedligeholdes af lokale ILS-providere/hjertestopvejledere. Alle ansatte skal modtage basal undervisning i behandling af hjertestop min. hvert tredje år. Dog har de respektive klinikledelser ansvaret for og tager stilling til lægernes uddannelsesniveau. Hjertestopteammedlemmer modtager undervisning og simulationstræning i avanceret hjertestopbehandling hvert år.
Krav om undervisning ved nyansættelse
Undervisning i basal hjertestop er en del af introduktionen for nyansatte.
Hvor dokumenteres uddannelsen
Det enkelte afsnit er ansvarlig for dokumentation af hjertestopundervisning.
Kontraindikationer for iværksættelse af behandling
Hvis man har viden om, at patienten har oprettet behandlingstestamente, og det deraf fremgår, at vedkommende ikke ønsker genoplivning, iværksættes genoplivning ikke.
Kvalitetsovervågning
Der indrapporteres til RKKP-databasen DANARREST
Responstid inden avanceret genoplivning iværksættes er maks. 3 minutter.
Medicinsk forvagt 2 noterer hjertestopalarmeringstid i journalen.
Anæstesisygeplejersken dokumenterer iværksættelse af behandling på det lille anæstesiskema.
Der laves eftersyn hvert halvandet år på defibrillatorer ved Teknisk Afdeling
Instruksen kompletteres af følgende actioncards, se bilag
Hjertestop, Thisted, Receptionen
Hjertestop, Thisted, Portører
Hjertestop Thisted, MR-scanner, Portører
Hjertestop, Thisted, Bioanalytiker
Hjertestop, Thisted, Sengeafsnit, Anæstesisygeplejerske
Hjertestop, Thisted, Akutstue 2, Anæstesisygeplejerske
Hjertestop, Thisted, Medicinsk forvagt 2
Hjertestop, Thisted, Medicinsk bagvagt
Hjertestop, Thisted, Intensiv-medicinsk afsnit, Sygeplejerske
Hjertestop Thisted, Dialysen, Sygeplejersker
Hjertestop, Thisted, Sygeplejerske på afsnit (Dette actioncard er udarbejdet specifikt til BDA som opslag, der findes i hvert rum i BDA)
Actioncards gældende for børn og nyfødte
Hjertestop, Thisted, Akutmodtagelsen, Børn, Anæstesisygeplejerske
Hjertestop, Thisted, indlagte børn, Anæstesisygeplejerske
Hjertestop, Thisted, Børn, Medicinsk forvagt 2
Hjertestop, neonatal genoplivning, følger Genoplivning af nyfødte fra Aalborg Universitetshospital
Actioncard gældende for gravide
Hjertestop, Thisted,Hjertestop ved gravid, Jordemoder/sygeplejerske/sosa
(dette actioncard er uddelt på gyn/obs og tilknyttet særlig instruks, se ovenfor)
Supplerende instruks
Patient med ildebefindende i umiddelbar nærhed af hospitalet
Formål
Formålet er at sikre, at patienter der får hjertestop på Aalborg UH, Thisted får en ensartet og hurtig behandling, der øger patienternes mulighed for at overleve uden varige mén, og som lever op til de aktuelle nationale og internationale retningslinjer.
Definition af begreber
Basal genoplivning: Den indledende hjertestopbehandling, der skal foregå, indtil hjertestopteamet er til stede.
Avanceret genoplivning: Den genoplivning, der varetages af hjertestopteamet, der også omfatter medicinsk behandling og defibrillering.
AED´er: En hjertestarter (automatisk ekstern defibrillator, forkortet AED) er et apparat, som automatisk måler og analyserer hjerterytmer og instruerer brugeren i at give et elektrochok, hvis der er en stødbar rytme.
Tydeliggørelse af sammenhæng mellem instruks og actioncards tilhørende teamet
Hjertestop som første ord i overskriften på et actioncard, må kun anvendes til de actioncards, der anvendes af hjertestopteamet og indikerer her, hvordan de forskellige aktører i teamet skal handle ved avanceret genoplivning.
Hvis man i et afsnit på hospitalet vurderer, at man har behov for actioncard til basal genoplivning kan man give det overskriften ”Alarm 50112 ved hjertestop” så det skiller sig ud fra hjertestopteamets actioncards.
Responstid og start på genoplivning
Responstid: tiden mellem alarmering og opstart af genoplivning.
Vedkommende, der starter genoplivning skal notere tidspunktet for konstatering af hjertestop og på start på genoplivning.
Referencer
Avanceret genoplivning. ERC Guidelines for resuscitation 2015. Dansk Råd for Genoplivning -
http://genoplivning.dk/avacnceret-genoplivning/europaeiske-guidelines-2015/
Dansk råd for genoplivning
http://www.genoplivning.dk/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=20&Itemid=100002
DANARREST
http://www.rkkp.dk/