Medicin
Lægemidler standardsortiment
Rammeordinationer
Retningslinier for den person der giver kontrast
Procedure for anbrudt akutkasse
Håndtering af medicinaffald i BDA
Lægemidler standardsortiment
Lægemiddel | Benyttes |
Lidokain/Adrenalin 10 mg/5 mikrogr./ml | Injektionsvæske ved Invasive procedure ultralyd |
Ultravist 370mg./ml | Iv Injektionsvæske ved CT us. Per os ved: Oesophagus-, ventrikel og tarmpassage. Rectalt ved colon us. hvor bariumsulfat er kontraindiceret. |
Iomeron 300 mg/ml | Iv Injektionsvæske ved CT us. – Per os ved CT us. |
Pinex 500 mg | Tbl. p.n. efter ordination |
Akutkasse: | Indhold i ”akut kassen” anvendes ved hjertestop, anafylaktisk chok ect… |
Se indholdet på kassen | | |
KONTRAINDIKATIONER | |
Ultravist | Kontrast allergi |
| Se PRI: CT – Metforminbehandling og Iv-kontrast |
| Ved forhøjet se-creatinin skal der hydreres både før og efter us. acetylcystein kan anvendes – (se PRI) |
| Amning: Se PRI Kontrast - Retningslinjer for intravaskulær anvendelse af jodholdige kontraststoffer |
Gadovist | Nyresygdom: Se PRI: MR – Kontrast |
Bivirkninger ved ovenstående lægemidler | Se PRI / lægemiddelkatalog. |
Referencer
Lægemiddelkataloget: http://medicin.dk/
Regionalt dokument: Medicinering – Lægemiddeladministration
Rammeordinationer
På Billeddiagnostisk afdeling arbejder vi som hovedregel med rammeordinationer.
Formål
Definition af begreber
• Generel rammeordination: iværksættelse af behandling med medicin til grupper af patienter med en velskrevet tilstand kan uddelegeres til andre sundhedsfaglige personer.
• Eksempel kan være kontrastordinationer i forhold til CT-protokoller
Beskrivelse
Retningslinier for den person der giver kontrast
De radiografer/sygeplejersker der udfører undersøgelsen er ansvarlig for indgivelse af det ordinerede kontraststof og mængde (se PRI CT - Protokoller m. i.v.-kontast eller relevante undersøgelse under rum 3).
Som dokumentation skal radiografen/sygeplejersken skrive venflon anlagt af brugernavn i generel note i Easyviz.
Kontraststof og mængde registreres via motorsprøjten.
Procedure for anbrudt akutkasse
Beskrivelse
Der er anbrudt/åbnet en akut kasse.
Restindhold håndteres som medicinaffald.
Ny akutkasse findes i medicinskabet.
Der sendes en mail til de medicinansvarlige + afsnitsleder om at bestille en ny.
Formål
At vi altid har en uanbrudt akut kasse til rådighed.
Håndtering af medicinaffald i BDA
Beskrivelse
Bortskaffelse af medicin og kontrast.
Ultravist (Kemiaffald):
Ultravist rester + tom emballage puttes i de gule sække i CT til klinisk risikoaffald.
Når spanden er fuld lukkes den gule sæk med strips og sættes i skyllerummet.
OBS: Hvis der er stikkende/skærende genstande skal den gule spand lukkes med låg og sættes i skyllerummet.
Kontrastrester fra mave/tarmundersøgelser:
Kontrasten puttes i de gule poser i den gule spand i skyllerummet.
Den gule spand stilles på gulvet i skyllerummet og portøren tager det med som specialaffald.
Medicinaffald:
Glasampuller puttes i kanyleboks.
Hætteglas i gul sæk i CT.
Formål:
At sikre at medicin og medicinrester bliver bortskaffet på forsvarlig vis i henhold til håndtering af affald.