Udlevering af midlertidige hjælpemidler
Beskrivelse
Sygeplejersken vurderer sammen med patient og pårørende, hvilke midlertidige hjælpemidler der er behov for, på grund af den akutte skade/sygdom. Det vil sige hjælpemidler, som patienten har brug for i en kortere periode. Hjælpemidler medsendes efter endt behandling i akutmodtagelsen.
Patienter, som er i et behandlingsforløb, og som f.eks. skal i ambulatorium, må få udleveret hjælpemidler efter gældende retningslinjer.
Ansøgning om permanente hjælpemidler skal ske via kommunen, hvor patienten har bopæl.
Bestilling
• Sygeplejersken ringer eller koder Det centrale hjælpemiddeldepot, og bestiller de hjælpemidler, som patienten skal bruge. Medarbejder fra hjælpemiddeldepotet afleverer hjælpemidlet/-erne i Akutmodtagelsen.
• Aften, nat og weekend, kan portøren forsøge at finde hjælpemidler i kælderen, og afleverer dette i Akutmodtagelsen. Portøropgaven oprettes i Columna Opgavesystem med telefonnummer på den sygeplejerske, der er involveret i patientforløbet med henblik på besvarelse af eventuelle spørgsmål.
• Hvis ikke det rette hjælpemiddel kan findes i kælderen, så lægger sygeplejersken en seddel med oplysninger på patienten til forløbskoordinatoren/SIF, der møder næste hverdag. Denne bestiller hjælpemidlet i Det centrale hjælpemiddeldepot.
Udlevering af hjælpemidler
• Ved udlevering/afhentning af hjælpemidler, informeres patient/pårørende om, at afleveringen skal ske til hjælpemiddeldepotet. Der gives et kort med, som viser, hvor Det centrale hjælpemiddeldepot ligger. Kortet ligger i skuffen ved forløbskoordinatoren.
• Hvis en patient eller pårørende efter hjemsendelse fra akutmodtagelsen ringer angående hjælpemidler, aftales, hvor og hvornår patient/pårørende afhenter hjælpemidlet. Husk at få telefonnummeret i tilfælde af, at der skal ringes tilbage.
• Hvis hjælpemidlet afhentes samme dag, kan det efter aftale hentes i akutmodtagelsen. Ellers er der afhentning i hjælpemiddeldepotet i åbningstiden.
• Patient eller pårørende skal kvittere for modtagelse af hjælpemidlet/-erne på gennemslagspapir, der medfølger hjælpemidlet. Øverste side gives til patienten som kvittering. De to bagerste sider sendes med intern post til DCH (Det centrale Hjælpemiddel Depot).
Kontakt til hjælpemiddeldepotet i hverdage:
På hverdage mellem kl. 09:00-14:45 lokalnr: 66161 eller 66162
Torsdag åbent kl.09:00-16:00
Formål
At sygeplejersken i akutmodtagelsen ved, hvordan man bestiller midlertidige hjælpemidler til patienten.