Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

PICC-line kateter i hjemmet – bestilling af varer

 

Formål

At sikre, at patienten har varer til skift af forbinding ved PICC-line kateter og evt. behandling (injektion/infusion) i PICC-line kateter i hjemmet.

Definition af begreber

PICC-line kateter (Peripherally Inserted Central venous Catheter) er et tyndt silikonekateter, som lægges i et blodkar på overarmen. PICC-line katetre bliver ofte anvendt i stedet for traditionelle Centrale Vene Katetre (CVK), idet PICC-line kan ligge i op til et år. Katetrene anlægges af anæstesien, og bliver anlagt på såvel indlagte patienter som hjemmebehandlede patienter, der får længerevarende antibiotika behandling eller væskebehandling/parenteral ernæring.

 

Anæstesien er i gang med at udarbejde retningslinjer til PRI for anlæggelse og forbindsskift. Når de foreligger, vil Medicinsk Center, Sygehus Vendsyssel, blive linket op på dem. Indtil da, er der tilgængelige vejledninger i PRI fra Ortopædkirurgerne eller Medicinsk Center, Aalborg. Aalborg har en pjece, der beskriver og viser, hvordan forbinding skiftes ved PICC-line kateter (se PRI). Firmaet BARD har lavet en pjece om katetrene, som patienterne får udleveret ved anlæggelse.

Beskrivelse

Nogle patienter kommer ind på sygehuset, når de skal have behandling via PICC-line, og nogle patienter får behandlingen i hjemmet.

Når PICC-line kateter er ordineret af sygehuslæger, betaler Region Nordjylland udgifterne i forbindelse hermed (undtagen medicin og væsker).
Varerne bestilles via indkøbskontoret. Betaling vil ske fra Regionens fælleskonto (og ikke afdelingens).

 

Ved udskrivelse med PICC-line, hvor behandling foregår på sygehuset

  1. 1. Afdelingen udleverer varer til forbindsskift til den første måneds forbrug – se bilag 1

  2. 2. Der sendes information til Indkøbskontoret på hjemmepatienter@rn.dk eller
    tlf. 9764 8472 om:

  • • patientens navn og CPR-nummer

  • • patientens telefonnummer

  • • leveringsadresse

  • • kontaktperson i afdelingen

  • • oversigt over varenumre (= bilag 2)

  1. 3. Patient og/eller hjemmeplejen informeres om, at de efter den første måned selv skal kontakte Indkøbskontoret vedrørende bestilling af varer.

 

Bilag 2 er udformet som en liste, der kan sendes elektronisk til Heidi med angivelse af patientdata mm, og samtidig kan den printes ud til patient og hjemmepleje, som efterfølgende skal bestille varerne.

 

Ved udskrivelse med PICC-line, hvor behandling foregår i hjemmet

  1. 4. Afdelingen udleverer varer og medicin til den første måneds forbrug:

  • • vedrørende forbindsskift – se bilag 1

  • • vedrørende remedier til injektion/infusion udleveres hvad behandlingen kræver (sprøjter, infusionssæt mv.)

  • • vedrørende behandling udleveres medicin, saltvand mv. til en måned

  1. 5. Der sendes information til Indkøbskontoret på hjemmepatienter@rn.dk eller
    tlf. 9764 8474 om:

  • • patientens navn og CPR-nummer

  • • patientens telefonnummer

  • • leveringsadresse

  • • kontaktperson i afdelingen

  • • oversigt over varenumre (= bilag 3)

  1. 6. Patient og/eller hjemmeplejen informeres om, at de efter den første måned selv skal kontakte Indkøbskontoret vedrørende bestilling af varer

  2. 7. Infusionsvæsker, medicin og saltvand til medicinblanding (Natriumklorid Ecoflac plus) skal patienten efter den første måned købe på apoteket. Der skal laves recept på dette ved udskrivelsen. Overvej om der skal søges medicintilskud til patienten.

 

Bilag 3 er udformet som en liste, der kan sendes elektronisk til Indkøbskontoret med angivelse af patientdata mm, og samtidig kan den printes ud til patient og hjemmepleje, som efterfølgende skal bestille varerne.

 

 

Bilag

Bilag 1: Varer til forbindsskift ved PICC-line kateter til en måneds forbrug (5 skiftninger)

Bilag 2: Bestilling af varer til forbindsskift ved PICC-line kateter i hjemmet

Bilag 3: Bestilling af varer til forbindsskift og behandling (infusion/injektion) ved PICC-line kateter i hjemmet.