Rengøring af tastatur, mus, telefoner og lignende udstyr, (8.14)
Generelt
Ved flere undersøgelser er det påvist, at der ved brug af tastatur, mus, telefoner og lignende er risiko for mikrobiel forurening af personalets hænder.
Anvendelse af udstyret kan medvirke til smittespredning, hvorfor personalet skal udføre håndhygiejne før patientkontakt, se retningslinje Håndhygiejne (2.1).
Håndhygiejne
Før patientkontakt skal der udføres håndhygiejne, se retningslinje Håndhygiejne (2.1).
Dect telefoner
Skal desinficeres med et spritholdigt middel (f.eks. ethanol 70-85%) efter hver vagt.
Touchskærm og lignende
Touchskærm og lignende, der medbringes på stuen af personale, skal efter anvendelse hos den enkelte patient aftørres med et spritholdigt middel (f.eks. ethanol 75-85%).
Personalerum
Udstyret aftørres ved synlig forurening med vand og sæbe.
Undersøgelsesrum/operationsstuer hvor udstyret anvendes i forbindelse med invasiv undersøgelse og behandling
Mellem hver patient rengøres udstyret med vand og sæbe samt desinficeres med et spritholdigt middel (f.eks. ethanol 70-85%).
Undersøgelsesrum hvor der ikke udføres invasiv undersøgelse og behandling eller undersøgelsesrum/operationsstuer hvor udstyret ikke anvendes patientnært
Patient-/sengestuer
Tastatur, mus og eventuelt touch-skærm skal rengøres dagligt samt ved synlig forurening. Ved anvendelse på isolationsstue skal tastatur, mus og eventuelt touch-skærm kunne tåle desinfektion med et klorholdigt middel, et spritholdigt middel (f.eks. ethanol 70-85%) og Glosair (tør tåge med hydrogenperoxid).
Tastaturbeskyttelse
Plastovertræk skal rengøres og desinficeres som ovenfor beskrevet.
Vaskbart tastatur
Vaskbart tastatur skal rengøres og desinficeres som ovenfor beskrevet.