Denne side bruger cookies. Læs om lovgivningen her.
Titel:
Melding og kommunikation
Tekstforfatter:
Sanne M. Peitersen (Falck A/S) og Mette Bøgeskov-Jensen (AMK-Vagtcentralen)
Fagligt ansvarlig:
Kvalitetsansvarlig:
Ledelsesansvarlig:
Præhospital leder
Standard:
2.2.3 Generelle patientforløbsstandarder
Sidst revideret:
Næste revisionsdato:
Resumé
Erstatter 1.10.1, 2.2.3 og 2.2.4 DDKM 1. version
Anvendelsesområde:
Hele det regionale præhospitale system, modtagere af meldinger fra AMK-vagtcentralen, Region Nordjylland
Nøgleord:
Visitation, disponering og melding
Informationstype:
Retningsgivende dokument,
Standardens formål
At sikre, at:
• Meldingen fra AMK-vagtcentralen indeholder fyldestgørende information til optimering af den præhospitale indsats
• Meldingen giver mulighed for fyldestgørende vurdering og behandling
• Meldingen understøtter en koordineret behandling
• Indsatsen koordineres optimalt, så de rette informationer når de præhospitale enheder
• Kommunikation og kommunikationsveje er korrekte og entydige
• Personale har adgang til den information, som er nødvendig for at løse opgaverne korrekt
Målgruppe (Ansvarlig)
Sundhedsfaglige visitatorer og tekniske disponenter i AMK-vagtcentralen, region Nordjylland, samt præhospitale enheder
Definition af begreber
AMK: Akut Medicinsk Koordinationscenter
SINE: SIkkerhedsNEttet er et nationalt TETRA-baseret radionet, der dækker Danmark, og som alle danske beredskaber er forpligtiget til at anvende.
SOP: Standardiseret operationel procedure. Findes på networking som er AMK-vagtcentralens intranet.
SFV: Sundhedsfaglig visitator
TD: Teknisk disponent
Indikatorer for opfyldelse af standarden
Trin 1
Retningsgivende dokumenter (fremgangsmåde)
Retningslinjerne for indholdet af meldingen fra AMK-vagtcentralen beskrives i:
SOP-Sundhedsfaglig meldingsmodtagelse ved ABC-kørsel og SOP-Sundhedsfaglig visitering ved 112 meldinger.
Retningslinjerne for melding og kommunikation via meldesystemet mellem AMK-vagtcentralen og de præhospitale enheder, samt øvrige aktører beskrives i:
SOP-Call Out
SOP-SINE-kommunikation
SOP- Lægebiler og Paramediciner biler - Sundhedsfaglig disponering
SOP- akuthjælpere SMS alarmering
SOP-AED SMS og Frederikshavn
SOP – Forkortelser og fagudtryk
SOP-Kommunikation Teknisk disponent
Actioncard SINE (se mappen Action Cards)
SOP-Helikopter - ALH
051 Kommunikation mellem aktører
SOP- Helikopter – SAR Rekvirering
SOP- Helikopter – Samarbejde med JRCC
Retningslinjer for tilbagemelding mellem de præhospitale enheder og AMK-vagtcentralen, herunder tilkald/afmelding af nødvendige ressourcer via TD beskrives i:
(Se også SOP`per nævnt her ovenfor)
SOP-MTE Disponering
Akutlægebiler i Region Nordjylland
032 Akutbiler i region Nordjylland
Paramedicinerbiler i Region Nord
SOP- Helikopter - ALH
SOP- Haste og nødkald
Retningslinjer ved nedbrud af kommunikationsudstyr og sekundære kommunikationsveje er beskrevet i:
SOP-Nøddrift
SOP-Teknisk hjælp
SOP- Nødtelefon - Omskiftning
Dokumentation:
Al kommunikation med AMK-vagtcentralen via SINE og fastnettelefoner optages og arkiveres i minimum 5 år.
Trin 2
Implementering og anvendelse
Trin 3
Kvalitetsovervågning
Trin 4
Kvalitetsforbedring
Referencer
Gældende for : Den Præhospitale Virksomhed
Udgivet af : Region Nordjylland:Den Præhospitale Virksomhed
Eksterne links
Godkendt af : Esbern Mørck-Pedersen / Region Nordjylland
Faglig ansvarlige :
Udarbejdet af : Mette Bøgeskov-Jensen
Sidst publiceret : 11-08-2015
Ikrafttrædelse : 11-08-2015
Ændringskommentar : Opdateret i PRI
Revisionsansvarlig :
Dokumentniveau : Retningslinje - Administrativ
Speciale : Præhospital
Faggruppe : Klinisk personale
Erstatter :
Doc ID : 15679