Implantation af Loop-recorder
Klargøring af pt. til Loop-recorder
Implantation af Loop-recorder i Kard. Lab.
Patientfunktion/teknikfunktion
Sterilfunktion
Anlæggelse af Loop-recorder på børn
Rasering til Loop-recorder
Klargøring af pt. til Loop-recorder
Pt. Møder på 7 sal og får målt BT, TP , u-stix, raseres og får anlagt venflon. Pt. Skal informeres om proceduren, og forholdsregler efter proceduren. Pt. skal klæde om til hospitalstøj. Går selv til kard lab. Efter implantationen tager pt hjem straks efter seponering af venflon. Der medgives ekstra plaster.
Implantation af Loop-recorder i Kard. Lab.
Patientfunktion/teknikfunktion
Inden implantationen:
• Tilstræbe at navnet er lagt ind i Allura røntgensystem inden patienten ankommer til stuen
• Bekræfte overfor operatøren, at alt relevant udstyr er tilgængeligt, og dokumentere dette på
implantationsskemaet
• Lyseblå Loop-implantationsskema udfyldes med patientlabel og device-label
• Patientlabel i proceduremappen i forrummet (under PM-procedure)
• Patienten modtages på rummet
• Patienten skal ikke være fastende
• Navn, cpr. nr. samt allergi og intolerens kontrolleres
• Identifikation af patient dokumenteres på implantationsskemaet
• Patienten lejres på ryggen med evt. pude under knæene
• Patienten informeres om indgrebet
• Vurdere om patienten har brug for beroligende eller smertestillende medicin
• 4 ekstremitetsafledninger
• Hjælpe sterilsygeplejerske med påklædning
• Åbne sterile utensilier til sterilsygeplejerske
• Bekræfte overfor operatøren, at medfølgende oplysninger er i overensstemmelse med patientens identitet og dokumentere dette på implantationsskemaet
• Medvirke til Time Out
Under proceduren:
• Patienten observeres under hele proceduren
• Klargøre og udfylde: Patientkort med label fra Loop-recorder.
Efter proceduren i Kardiologisk Laboratorium:
• Loop-recorder aktiveres, testes og programmeres i henhold til Loop-recorder instruks (St. Jude)
• Patienten instrueres i aktivering af loop-recorder og medgives instruks
• Ved Medtronic Linq indtastes alle felter med *
• Patient informeres om at henvende sig i PM-amb ved symptom/aktivering (besvimelse) og evt. infektionstegn
• Indkaldes til kontrol efter 1-3 måneder
• Skanne utensilier i Implant Trace Modul (Stregkode)
• Monitorerings- og programmeringsudstyr aftørres
Sterilfunktion
Sterilsygeplejersken er ansvarlig for hygiejnen på stuen, bl.a. hvor mange personer, der må være tilstede ved proceduren
Inden implantationen:
Fremstilling af utensilier:
• 1 stk. instrumentkasse
• 1 stk. PM-pakke
• 1 stk. knivsblad
• 1 stk. Lidokain 10 mg/ml
• 1 stk. Lampehåndtag
• Klorhexidin
• 250 ml. heparin-vand eller NaCl isotonisk
Kun ved St. Jude:
• 2 stk. Ticron (lille nål)
• 1 stk. Vicryl 3-0
• 1 stk. vicryl 4-0
• Plaster (Lille)
• Steristrips
• Ansvarlig for at den implanterende læge bliver tilkaldt
• Kirurgisk håndvask
• Steril påklædning
• Modtage sterile utensilier
• Tælle servietter, instrumenter m.v.
• Individuel opdækning af utensilier
• Afspritte pt.
• Afdække patienten
Efter implantationen:
• Optælling af instrumenter og servietter
• Instrumenter lægges i det grønne papir og lægges tilbage i pacemakerkasen.
• Hjælpe med at lægge patient i seng
• Instrumentkassen sættes ud i rtg. Skyllerummet
Anlæggelse af Loop-recorder på børn
Medbring følgende:
• 1 stk. pacemakerpakke
• 1 stk. instrumentkasse
• 2 stk. Loop-recorder (Medtronic eller St. Jude)
• 1 stk. programmer - passende til den valgte Loop-recorder
• 1 stk. lidokain
• 1 stk. Vicryl 3-0 (lille nål)
• 1 stk. Vicryl 4-0
• 1 pk steristrips
• 1 stk. lille plaster
• 1 stk. 50 ml. NaCl.
• 1 stk. ”oplukker”
• 1 stk. knivsblad 24
• 1 stk. blåt Loop implantationsskema
• 1 stk. rødt procedureskema
• Evt. taxa-kort
Forløbet:
• Der tages taxa til Aalborg Universitetshospital Nord
• Barnet lægges i generel anæstesi inden vi kommer ind på operationsstuen
• Forældrene informeres om indgrebet mens barnet lægges til at sove
• Loop-recorderen programmeres med navn og CPR. nr
• Lægen går i vask og sygeplejersken er teknikfunktion
• Loop-recorderen anlægges
• Efter implantationen lægges programmerhovedet over Loop-recorderen, der måles en R-tak og Loop-recorderen gøres ”aktiv”
• Mens barnet vækkes pakkes tingene sammen
• Forældrene tilkaldes til information om forløbet og aktivering af Loop recorderen
• Barnet og forældrene følges på opvågningen af operationspersonalet
• Der tages taxa retur til Aalborg Universitetshospital Syd
Efter endt procedure:
• Husk at få patientlabels med retur til registreringsmappen i pacemakerrummet
• Papirer udfyldes
Rasering til Loop-recorder
