Rengøring af utensilier på Klinisk Biokemisk, Hjørring samt bortskaffelse af blod- og urinprøver.
1.0 Formål
2.0 Definition af begreber
3.0 Beskrivelse
3.1 Generelt om opvask:
3.2 Opvask af utensilier med hvidt bånd og flasker med blå hætte:
3.3 Opvask af udstyr med rent vand:
3.4 Opvask af utensilier med dejoniseret vand:
3.5 Opvask af øvrige utensilier:
3.6 Bortskaffelse af laboratorieprøver (blod- og urinprøver):
3.7.1 Åbne prøver og affald i glasudstyr:
3.7.2 Lukkede prøver:
3.7.3 Dunke:
4.0 Referencer
1.0 Formål
Dette er en procedure for hvordan man skal gribe arbejdet an, samt hvilke arbejdsopgaver der er.
2.0 Definition af begreber
Klinisk Biokemisk afdeling = i daglig tale bruges også C-Lab.
Utensilier: Kolber, måleglas, stativer, plastbeholder mm. som er anvendt på afdelingens laboratorier
3.0 Beskrivelse
Arbejdsopgaverne er opvask af utensilier der er kontamineret fra arbejdet i laboratorierne.
Yderligere er det bortskaffelse af laboratorieaffald for eksempel blod prøver.
Hvis ikke andet er nævnt skal der anvendes alm. latex handsker
3.1 Generelt om opvask:
I opvasken er der tre vaske:
• én er beregnet til dejoniseret vand vask med speciel skylleanordning.
• én er beregnet til sæbe og rent vand vask
• én er beregnet til uren vask



• Der hentes løbende utensilier til opvask, på laboratoriernes dertil indrettede rullebord. Hvis laboratoriets personale selv kommer med utensilier til opvask, placeres det til højre for den urene vask.
• Alle utensilier til opvask (minus udstyr med hvidt bånd og blå hætte) placeres til højre for den urene vask og skylles i uren vask med rent vand. Visuelle rester fjernes for eksempel tusch og mærkater, med husholdningssprit eller børster.
• Efter opvask sættes alt på plads
Der findes flere rengøringsmetoder til de forskellige typer udstyr:

3.2 Opvask af utensilier med hvidt bånd og flasker med blå hætte:
• Der skal anvendes nitril handsker ved arbejde med 2-Propanol (se APB)
• Utensilierne kommer hovedsagelig fra Lab 8
• Opvasken foregår i stinkskab
• Tænd for udsugning i stinkskabet
• Kolber med hvidt bånd spules først med dejoniseret vand, derefter 2-Propanol
• Ca. 5 % af utensiliets volumen fyldes med 2-Propanol
• Utensiliet lukkes med medfølgende låg og vippes eller rystes omhyggelig i ca. ½ minut
• Brugt 2-propanol hældes vha. plasttragt i beholder mærket med ”Organisk spild”
• Utensiliet sættes på hovedet i stinkskabet til afdrypning i minimum ½ døgn
• Er spild beholderen fyldt, placeres den i brandsikret rum på gulvet
• Ny tom beholder med etiket hentes på Lab. 8
• Tomme 2-Propanol flasker stilles i blå kasse på Lab 7. Ring efter affaldsportøren, for at få kassen tømt.
• Når der er 2 flasker tilbag skal Torben eller Kirsten informeres på Lab. 8.
3.3 Opvask af udstyr med rent vand:
• Efter vask i den urene vask; skylles udstyret i rent vand
• Udstyret sættes på stativer til Miele Desinfektor opvaskemaskine (HJS 5759) med bunden opad.
• Stativerne placeres i opvaskemaskinen og der tilsættes sæbe. Afspændingsmiddel doseres automatisk, men skal fyldes efter behov.
•
Opvasketiden er ca. 40 minutter
• Utensiliet sættes herefter i varmeskab (HJS 1048 eller HJS 1047) ved 60° til dagen efter.
• Ved mangel på sæbe og afspændingsmiddel mv. bestilles mere i sekretariatet.
Eksempler på utensilier, som skal rengøres efter ovenstående:
3.4 Opvask af utensilier med dejoniseret vand:
• Efter vask i den urene vask; placeres utensiliet i en blanding af 75 ml opvaskemiddel og vasken fyldes op med rent vand til den 6. hul række i vaskens venstre hjørne.
• Utensilier af glas skylles først, herefter plastudstyret.
• Herefter skylles utensiliet i dejoniseret vand med den specielle anordning.
• Utensiliet sættes til afdrypning i ca. ½ dag
• Utensiliet sættes herefter i varmeskab (HJS 1048 eller HJS 1047) ved 60° til dagen efter.
Eksempel på utensilier, som skal rengøres efter ovenstående:

3.5 Opvask af øvrige utensilier:
•
Efter vask i den urene vask; placeres utensiliet med bunden opad, hvis det er muligt eller så vandet bedst mulig, kan løbe af under vask, i kurve til vaskemaskine HJS 1052.
• Kurven placeres i opvaskemaskinen og den startes på program ”en ¼ lagkage”
• Sæbe doseres automatisk, men skal fyldes efter behov.
• Efter endt vask aftørres udstyret med stof ble, viskestykke eller tørres i varmeskab
• OBS: Ca. 12 plastdunke fra Lab. 1+3+5 skal spules med dejoniseret vand – tørres med våd klud udvendig
• OBS: Forsendelses rør til narkoprøver skal tørres i varmeskab (HJS 1048 eller HJS 1047)
Eksempler på utensilier, som skal rengøres efter ovenstående:



3.6 Bortskaffelse af laboratorieprøver (blod- og urinprøver):
Det er laboratoriets personale der placerer laboratorieprøver i skabene og kølerummet.
Der findes på afdelingen 3 steder som serviceafdelingens personale skal tømme for laboratorieprøver:
• Skab 11, tømmes hver dag inden kl. 8.00.
• I skabene er prøverne placeret i stativer, poser eller dunke.
• Stativer vaskes, rags fra Lab.1 vaskes
• Prøver fra Lab. 5 bortskaffes dagligt + nogle gange prøver fra frost
Alt laboratorieprøveaffald skal placeres i afhentningsrummet og være mærket med:
Klinisk Biokemisk Afdeling
Regionshospital Nordjylland
Bispensgade 37
9800 Hjørring
Mærkater kan hentes på afdelingens sekretariat.
3.6.1 Åbne prøver og affald i glasudstyr:
3.6.2 Lukkede prøver:
• Etiket sættes på posen
• Lukket affald placeres i en gul plast pose
• Posen lukkes med plast strips
• Posen placeres i afhentningsrummet
3.6.3 Dunke:
• Det er som regel urinprøver der her er tale om – i tvivlstilfælde spørges afdelingens bioanalytikere.
• Tænd udsugning i stinkskabet og åbn for vandet (grøn hane)
• Urinen hældes ud i vasken i stinkskabet med rindende vand
• Tomme beholdere med låg placeres i sort plast pose – HUSK cpr.nr og navn skal tages af.
• Lukkes med plast strips
• Etiket sættes på posen
• Posen placeres i afhentningsrummet
4.0 Referencer
APB på Isopropylalkohol skal forefindes i opvasken.