Rengøring af utensilier på Klinisk Biokemisk, Hjørring samt bortskaffelse af blod- og urinprøver.
1.0 Formål
2.0 Definition af begreber
3.0 Beskrivelse
3.1 Generelt om opvask:
3.2 Opvask af utensilier med hvidt bånd:
3.3 Opvask af udstyr med rent vand:
3.4 Opvask af utensilier med dejoniseret vand:
3.5 Opvask af pipetter:
3.6 Opvask af øvrige utensilier:
3.7 Bortskaffelse af laboratorieprøver (blod- og urinprøver):
3.7.1 Åbne prøver og affald i glasudstyr:
3.7.2 Lukkede prøver:
3.7.3 Dunke:
4.0 Referencer
1.0 Formål
Dette er en procedure for hvordan man skal gribe arbejdet an, samt hvilke arbejdsopgaver der er.
2.0 Definition af begreber
Klinisk Biokemisk afdeling = i daglig tale bruges også C-Lab.
Utensilier: Kolber, måleglas, pipetter, stativer, plastbeholder mm. som er anvendt på afdelingens laboratorier
3.0 Beskrivelse
Arbejdsopgaverne er opvask af utensilier der er kontamineret fra arbejdet i laboratorierne.
Yderligere er det bortskaffelse af laboratorieaffald for eksempel blod prøver.
Hvis ikke andet er nævnt skal der anvendes alm. latex handsker
3.1 Generelt om opvask:
I opvasken er der tre vaske:
• én er beregnet til dejoniseret vand vask med speciel skylleanordning.
• én er beregnet til sæbe og rent vand vask
• én er beregnet til uren vask



• Der hentes løbende utensilier til opvask, på laboratoriernes dertil indrettede rullebord. Hvis laboratoriets personale selv kommer med utensilier til opvask, placeres det til højre for den urene vask.
Der findes flere rengøringsmetoder til de forskellige typer udstyr:

3.2 Opvask af utensilier med hvidt bånd:
• Der skal anvendes nitril handsker ved arbejde med 2-Propanol (se APB)
• Utensilierne kommer hovedsagelig fra Lab 8
• Opvasken foregår i stinkskab
• Tænd for udsugning i stinkskabet
• Ca. 5 % af utensiliets volumen fyldes med 2-Propanol
• Utensiliet lukkes med medfølgende låg og vippes eller rystes omhyggelig i ca. ½ minut
• Brugt 2-propanol hældes vha. plasttragt i beholder mærket med ”Organisk spild”
• Utensiliet sættes på hovedet i stinkskabet til afdrypning i minimum ½ døgn
• Er spild beholderen fyldt, placeres den i brandsikret rum på gulvet
• Ny tom beholder med etiket hentes på Lab. 8
• Tomme 2-Propanol flasker stilles i brandsikret rum og ny tages.
• Er det den sidste flaske informeres Lab. 8
3.3 Opvask af udstyr med rent vand:
• Efter vask i den urene vask; skylles udstyret i rent vand
• Udstyret sættes på stativer til Miele Desinfektor opvaskemaskine (HJS 5759) med bunden opad.
• Stativerne placeres i opvaskemaskinen og der tilsættes sæbe. Afspændingsmiddel doseres automatisk, men skal fyldes efter behov.
•
Opvasketiden er ca. 40 minutter
• Utensiliet sættes herefter i varmeskab (HJS 1048 eller HJS 1047) ved 60° til dagen efter.
• Ved mangel på sæbe og afspændingsmiddel mv. bestilles mere i sekretariatet.
Eksempler på utensilier, som skal rengøres efter ovenstående:
3.4 Opvask af utensilier med dejoniseret vand:
• Efter vask i den urene vask; placeres utensiliet i en blanding af 75 ml opvaskemiddel og vasken fyldes op med rent vand til den 6. hul række i vaskens venstre hjørne.
• Utensilier af glas skylles først, herefter plastudstyret.
• Herefter skylles utensiliet i dejoniseret vand med den specielle anordning.
• Utensiliet sættes til afdrypning i ca. ½ dag
• Utensiliet sættes herefter i varmeskab (HJS 1048 eller HJS 1047) ved 60° til dagen efter.
Eksempel på utensilier, som skal rengøres efter ovenstående:


3.5 Opvask af pipetter:
• Pipetterne placeres i kurven i en beholder, med spidsen opad, med en blanding af 0,05 liter (50 ml) RBS 35 sæbe til 1 liter vand. Trække tiden er min ½ døgn.
• Skylles derefter i en lang beholder med dejoniseret vand
• Herefter i en blanding af 0,05 liter (50 ml) eddikesyre til 1 liter vand.
• Skylles igen i dejoniseret vand ved vasken med den specielle anordning
• Til sidst gennemsugning med dejoniseret vand i stinkskabet
• Placer en beholder med dejoniseret vand i vasken i stinkskabet
• Åbn for vandhanen med sug (grønt håndtag)
•
Sæt suget på pipetten og skyl pipetten 7 gange, tag herefter suget af
• Luk vandhanen
• Pipetten placeres i øverste kurv i varmeskab (HJS 1048 eller HJS 1047) på et klæde sådan at pipetten ligger med spidsen opad.
• Væsken i alle tre beholdere skifter hver måned. Der sættes en seddel på låget til vandbeholderen med dato for sidste gang det blev skiftet.
3.6 Opvask af øvrige utensilier:
•
Efter vask i den urene vask; placeres utensiliet med bunden opad, hvis det er muligt eller så vandet bedst mulig, kan løbe af under vask, i kurve til vaskemaskine HJS 1052.
• Kurven placeres i opvaskemaskinen og den startes på program ”en ¼ lagkage”
• Sæbe doseres automatisk, men skal fyldes efter behov.
• Efter endt vask aftørres udstyret med stof ble eller viskestykke
Eksempler på utensilier, som skal rengøres efter ovenstående:



3.7 Bortskaffelse af laboratorieprøver (blod- og urinprøver):
Det er laboratoriets personale der placerer laboratorieprøver i skabene og kølerummet.
Der findes på afdelingen 3 steder som serviceafdelingens personale skal tømme for laboratorieprøver:
• Skab 10, tømmes hver Mandag ca. kl 11
• Skab 11, tømmes hver Torsdag ca. kl. 11
•
Kølerum nr. 23, tømmes hver dag for blodprøver der er minimum 3 dage gamle. Dvs. står der d.14/3 på kassen må den bortskaffes d.17/3
• I skabene er prøverne placeret i stativer, poser eller dunke.
• I kølerummet er prøverne placeret i kasser med låg og dato.
• Efter bortskaffelse af prøverne aftørres kassen og låget med fugtig klud og sættes i Lab. 1
Alt laboratorieprøveaffald skal placeres i afhentningsrummet og være mærket med:
Klinisk Biokemisk Afdeling
Sygehus Vendsyssel
Bispensgade 37
9800 Hjørring
Mærkater kan hentes på afdelingens sekretariat.
3.7.1 Åbne prøver og affald i glasudstyr:
• Åbnet affald placeres i en hvid spand
• Husk 2 servietter i bunden for at undgå skader på dig selv
• Lukkes med gult låg
• Etiket sættes på låget
•
Spanden placeres i afhentningsrummet
3.7.2 Lukkede prøver:
• Etiket sættes på posen
• Lukket affald placeres i en gul plast pose
• Posen lukkes med plast strips
• Posen placeres i afhentningsrummet
3.7.3 Dunke:
• Det er som regel urinprøver der her er tale om – i tvivlstilfælde spørges afdelingens bioanalytikere.
•
Tænd udsugning i stinkskabet og åbn for vandet (grøn hane)
• Urinen hældes ud i vasken i stinkskabet med rindende vand
• Tomme beholdere med låg placeres i gul plast pose
• Lukkes med plast strips
• Etiket sættes på posen
• Posen placeres i afhentningsrummet
4.0 Referencer
APB på Isopropylalkohol skal forefindes i opvasken.