Rengøring i opvågningen
Opvågningen betragtes som et lokale på hygiejneniveau 4, og der findes udstyr og inventar i risikogruppe 1-3.
Se PRI-dokument ” Rengøringskrav og visuel inspektion af rengøring (11.1)”
Formål
Formålet er at sikre rengøringen udføres i overensstemmelse med gældende retningslinjer fra Infektionshygiejnen.
Rengøring mellem patienterne i opvågningen
Når patienten køres fra opvågningen ryddes sengebordet.
Affald bortskaffes i skraldespand og i snavsetøjspose.
Der foretages håndhygiejne jf. gældende retningslinjer.
Med universel engangsklud aftørres:
• PC-skærm og tastatur
• Overvågningsskærm og tilhørende ophængskroge
• Kabler til måling af blodtryk, saturation og ekg (en ledning ad gangen)
• Fingerstykket til saturationsmåleren rengøres både indvendig og udvendig
• Patientkaldesnoren
• Gardinstang
• Sengebordet hos patienter, som ikke overnatter.
Under proceduren må kablerne ikke røre gulvet. Alt indtil 60 cm over gulvet skal betragtes som urent.
Engangskluden bortskaffes jf. instruks om affaldshåndtering
Organisk materiale
Synlige pletter af organisk materiale (blod, aspirat og lign.) aftørres først med universel engangsklud, derefter med sprit på tør klud. Der benyttes handsker som efterfølges af håndhygiejne.
Ophæng af kabler
Ekg-kablet skilles ad, og det yderste stykke hænges over 2 kroge for sig
De øvrige ledninger rulles op og hænges over 2 kroge
Rengøring af blodtryksmanchet
Blodtryksmanchetten tages fra til rengøring på operationsafsnittet.
Blodtryksmanchetter fra overnattende patienter lægges i den gule beholder, hvor efter disse rengøres specielt af serviceassistenten på anæstesien.
Rengøring af sengeforhæng
Sengeforhæng skal vaskes ved synlig forurening samt 4 gange om året.
Vask af gardiner dokumenteres på husassistentens liste i køkkenet.
Ugentlig rengøring i opvågningen
Med universel engangsklud aftørres:
Halvårlig rengøring
Foretages i juli og i december
Med universel engangsklud aftørres:
De små sugeglas, poseholder og y-rør vaskes i vaskemaskinen og stilles til tørre.
Udskiftning og afprøvning af udstyr
Sugeslanger og poser til sugeaggregat udskiftes til nyt.
Ventilationsudstyr afprøves og den udvendige pose på denne skiftes.
Rengøring efter isolationspatienter
Se PRI-dokument ”4.1.2 Isolation på enestue”.
Referencer
Rengøringskrav og visuel inspektion af rengøring (11.1)
2.1 Håndhygiejne