Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Præhospital beredskabsplan

Præhospital beredskabsplan

 

Formål

At sikre, at regionens præhospitale system kan omstilles og udvides, hvis der sker større og komplekse hændelser, hvor beredskabsplanerne aktiveres.

At der kan skaffes yderligere materielle og personalemæssige ressourcer, og at den nødvendige beslutningskompetence aktiveres både i organisationen og eksternt.

 

Målgruppe

Alle medarbejdere og ledere i den præhospitale organisation.

 

Definition af begreber

AMK: Akut Medicinsk Koordinationscenter er den funktion i regionen, der varetager den operative ledelse og koordinering af den samlede sundhedsfaglige indsats ved større ulykker eller katastrofer. AMK er indgangen, herunder kommunikationsmæssigt, til hele regionens sundhedsvæsen. AMK er en lægelig funktion med reference til Region Nordjyllands Lægelige Direktør.

 

AMK-læge: Den speciallæge der i den konkrete situation leder AMK.

 

AMK-vagtcentral: Modtager bestillinger på alle former ambulancekørsel og liggende patientransport. Giver sundhedsfaglig rådgivning til indringere. Beslutter respons. Disponerer alle præhospitale enheder. Støtter AMK og AMK-læge ved større ulykker og katastrofer.

 

CBRNE: C (kemisk), B (biologisk), R (radiologisk), N (nukleart), E (eksplosioner) – beredskabshændelser forårsaget af ulykke/terror med C, B, R, N og/eller E stoffer.

 

ISL-SUND: Indsatsleder sundhed – ISL-SUND.
Har det øverste ansvar for sektor sundhed i et indsatsområdet og indgår i skadestedsledelsen sammen med Indsatsleder Politi og Indsatsleder Redningsberedskab. ISL-SUND er informant til akut medicinsk koordinationscenter (AMK), som varetager de koordinerende beslutninger, som ISL-SUND viderebringer til indsatsledelsen.

Herudover skal ISL-SUND tilse visitationen af patienterne til de relevante sygehuse i koordination med AMK, der har overblikket over resurserne i hele det område, der måtte påvirkes af en større ulykke.

 

Triagering: system til systematisk hastegradsvurdering til at afgøre, i hvilken rækkefælge patienterne skal prioriteres og hvor hurtigt de har brug for medicinsk behandling.

 

Lokal Beredskabsstab (LBS): Nedsættes af enten Nordjyllands Politikreds eller af Midt- og Vestjyllands Politikreds afhængig af skadested. Politidirektøren er formand og relevante beredskabsmyndigheder indkaldes, herunder Region Nordjylland, som vil være repræsenteret ved præhospital leder.

 

Beskrivelse

 

Aktivering af den præhospitale beredskabsplan

Forudsætningen for aktiveringen af planen er, at AMK eller andre på AMK-vagtcentralen modtager et varsel eller alarm omhandlende en hændelse, som kan få større betydning, i et sådant omfang, at det daglige beredskab ikke kan håndtere opgaven.

 

Alarmering indgår til AMK-vagtcentralen via 112-opkald eller direkte til AMK-vagtcentralen, fra de præhospitale enheder eller samarbejdspartnere.

 

Når AMK-vagtcentralen får melding om en sådan hændelse, kontakter de telefonisk vagthavende AMK-læge, hvorefter AMK-lægen tager stilling til aktivering af beredskabsplanen. AMK-lægen varsles fra AMK-vagtcentralen ved hændelser med et større antal tilskadekomne, som nødvendiggør aktivering af flere akutsygehuse.

Ved større hændelser i andre regioner, hvor der er brug for assistance fra Sundhedsvæsenet, vil der blive rettet henvendelse til AMK-vagtcentralen i Region Nordjylland og denne vil aktivere AMK. AMK koordinerer herefter den samlede sundhedsberedskabsindsats i Region Nordjylland.

 

AMK-læge varsler og alarmerer relevante sygehuse i regionen ved følgende hændelser:

 

  • • Hændelser der kan udvikle sig til en beredskabshændelse

  • • Hændelser hvor behov for særlig information af sygehuse eller befolkningen

skønnes at være hensigtsmæssigt

  • • Større hændelser med mange tilskadekomne/involverede

  • • Større hændelser hvor et sygehus orienterer AMK om, at sygehuset har aktiveret egen beredskabsplan

  • • Større hændelse og ulykker på særlige lokaliteter f.eks. lufthavnen

  • • Afvarsling af beredskabet

 

Vagthavende AMK-læge kan henvende sig til regionens sygehuse på tre måder:

 

  1. 1. Alarmeringmed angivelse af omtrentligt antal tilskadekomne (skadearter) som sygehuset forventes at skulle modtage

 

  1. 2. Varsling med melding om ulykkens art og om sygehuse evt. skal modtage patienter. Varslingen, der alene indebærer en underretning, vil inden for en kortere tid enten blive afblæst eller afløst af alarmering.

 

  1. 3. Information om en beredskabshændelse i regionen, som ikke direkte involverer et antal sygehuse.

 

Alle henvendelser fra eksterne samarbejdspartnere og myndigheder om beredskabshændelsen henvises til og behandles af vagthavende AMK-læge.

 

.

Indkaldelse af personale på AMK-Vagtcentralen

Når AMK-læge er aktiveret indfinder vedkommende sig på AMK-vagtcentralen, hvorfra hændelsen styres.

Der indkaldes 2 sundhedsfaglige visitatorer til assistance for AMK-lægen og yderligere en sundhedsfaglig visitator til meldingsmodtagelse fra 112.

 

 

Alarmering af eksterne samarbejdspartnere

AMK vurderer om eksterne samarbejdspartnere skal alarmeres.

 

 

Opgaver for AMK-lægen

AMK har den overordnede operationelle koordination af indsatsen under en

beredskabshændelse og samarbejder med ISL-SUND. AMK samarbejder med Teknisk disponent om rekvirering af de præhospitale ressourcer. Hvad AMK iværksætter afhænger af hændelsen og hændelsens omfang, og kan omfatte følgende:

 

  • • Varsling eller alarmering af sygehuse og evt. AMK i andre regioner.

  • • Aftale visitationsprincipper i samarbejde med ISL-SUND, således at der sker en hensigtsmæssig fordeling af syge/tilskadekomne til regionens sygehuse og eventuelt sygehuse i andre regioner.

  • • Aktivere det kriseterapeutiske beredskab.

  • • Udsende udrykningshold efter aftale med ISL-SUND.

  • • Evt. udsendelse af forbindelsesofficer til den Lokal Beredskabsstab (LBS).

  • • Indhente løbende oplysninger fra sygehuse om modtagekapacitet

  • • Samarbejde med eksterne parter, herunder naboregioner, kommuner, Sundhedsstyrelsen, politiet, mv.

  • • Beslutte hvornår beredskabsplanen skal deaktiveres.

  • • Informere ledelsen:

    • Sundhedsfaglig direktør

    • Afdelingschef for Sundhed, plan og kvalitet

    • Præhospital leder

    • AMK-Vagtcentralchef

 

 

Håndtering af information om beredskabshændelsen

Indgangen til aktivering af vagthavende AMK-læge er AMK-vagtcentralen, som døgnet rundt besvarer og videreformidler telefonopkald om beredskabshændelser til AMK-lægen.

AMK-vagtcentralen overvåger også AMK e-mail og ringer øjeblikkeligt til vagthavende AMK-læge, når en e-mail indløber. Her kan der komme vigtige meddelelser fra Sundhedsstyrelsen, som kræver øjeblikkelig aktion.

 

 

Koordination og samarbejde

Målet med koordinering er bedst mulig udnyttelse af ressourcer og kapaciteter, så konsekvenserne af hændelsen kan begrænses, og situationen normaliseres hurtigst muligt. Samtidig skal koordinationen sikre, at der er overensstemmelse mellem handlinger og kapacitet i indsatsområdet og på sygehusene.

 

AMK er ansvarlig for at sikre koordination med og information af sygehusene om følgende forhold:

  • • Aktivering af deres beredskabsplaner

  • • Anmodning om bistand fra eksterne samarbejdspartnere. Såfremt

beredskabshændelsen også berører flere af regionens sygehuse og/eller kritiske

samfundsfunktioner, vil bistanden blive koordineret via AMK, AMK-vagtcentralen og den lokale beredskabsstab.

  • • Ved ekstraordinær udskrivning til kommunerne foretager AMK den initiale kontakt til kommunerne. Herefter koordinerer det enkelte sygehus udskrivningerne.

 

 

Kommunikation

 

Målet med kommunikationsindsatsen er at sikre:

  • • Konkret og håndterbar information til sygehusene og befolkningen om hændelsen, så de kan agere hensigtsmæssigt.

 

Beredskab for konventionelle hændelser

 

Opgaver for AMK-vagtcentralen:

  • • Visitation og disponering af ambulancer, akutlægebilen. MTE og akutlægehelikopter efter gældende disponeringsvejledning (Danske Indeks for Akuthjælp)

  • • Indkaldelse af ekstra personale

  • • Rekvirere bistand fra andre regioner.

  • • AMK-vagtcentralens tekniske disponenter skaffer det nødvendige antal ambulancer og genetablerer beredskabet i samarbejde med AMK. Der tilkaldes om nødvendigt frivagter og der rekvireres hjælp fra andre regioner. Se ”SOP – Større hændelser.

  • • Det vurderes og besluttes, om der skal indkaldes ekstra læger til præhospital indsats.

 

Opgaver for ISL-SUND:

ISL-SUND indgår i indsatsledelsen og har den sundhedsfaglig ledelse i indsatsområdet. Alt udsendt sundhedsfagligt personale referer til ISL-SUND i indsatsområdet. Indtil ISL-SUND (læge på akutlægebil) er fremme, har først ankomne ambulancebehandler/paramediciner det sundhedsfaglige ansvar i indsatsområdet.

 

  • • ISL-SUND samarbejder med AMK om visitation af patienterne

  • • ISL-SUND samarbejder med den øvrige indsatsledelse om en effektiv afvikling af skadestedet

 

 

 

Beredskab for CBRNE-hændelser

 

Opgaverne for det præhospitale beredskab vil være:

  • • Triagering, behandling og stabilisering af patienter med smitsomme sygdomme (B)

  • • Triagering, behandling og stabilisering af kemisk forurenede (C), stråleskadede patienter (R/N) og patienter, der er skadet som følge af eksplosion (E).

  • • Bedre redningsberedskabet om rensning af patienter inden præhospital transport

  • • Orientering af sygehusene om mulige forurenede/smittede selvhenvendere

  • • Rekvirering eventuelt støtte ved ekspertberedskaberne[1] i samarbejde med ISL-Redningsbereskab.

 

Ved en CBRNE hændelse samarbejder KOOL med embedslægen, som kan vurdere den sundhedsmæssige risiko ved hændelsen.

 

KOOL skal i samarbejde med den øvrige indsatsledelse sikre, at patienterne er renset inden de transporteres væk fra indsatsområdet.

 

  • • AMK koordinerer den operative indsats i samarbejde med KOOL og sygehusene

  • • AMK kan anmode om rådgivningsstøtte fra CBRNE-ekspertberedskaberne

  • • AMK kan også anmode om rådgivningsstøtte fra regionens sygehuse med ekspertise på området, fx Infektionsmedicinsk Afdeling på Aalborg sygehus.

 

 

Beredskab for lægemidler

Opgaverne for det præhospitale beredskab:

  • • Sikre tilstrækkelig forsyning af medicin og utensilier til præhospital behandling

  • • Transport af antidoter fra speciallager

 

Leverandørerne er ansvarlige for at sikre den tilstrækkelige og korrekte mængde

medicin, udstyr og forbindingsstoffer i ambulancerne.

 

Akutlægen er ansvarlig for, at akutlægebilen har den tilstrækkelige og korrekte mængde

medicin, udstyr og forbindingsstoffer med i bilen. Den daglige kontrol af og opfyldning af udstyr i akutlægebilen foretages af lægeassistenten.

 

ISL-SUND vurderer behovet og rekvirerer i samarbejde med den øvrige indsatsledelse behandlingsplads til indsatsområdet. De præhospitale enheder medbringer udstyr og fornødent medicin.

 

 

Beredskab for brand og trusler mod fortsat drift på AMK-Vagtcentralen

 

Opgaverne vil være inden for følgende kategorier:

  • • Alarmering af politi og redningsberedskab (112)

  • • Evakuering af medarbejdere

  • • Sikre disponering af ambulancer på sekundær lokalitet

  • • Orientering af 112-alarmcentral, sygehuse og andre samarbejdspartnere

 

Ved oplysning om trussel mod AMK-vagtcentralen alarmeres politiet.

 

Trusler: Politiet vurderer hvorvidt truslen skal resultere i evakuering.

 

Brand: Redningsberedskabet vurderer, hvorvidt branden skal resultere i evakuering.

 

Forsyningssvigt i AMK-vagtcentralen: Jf. retningslinje om organisationens forsyninger leveres 2 separate (el) forsyninger til AMK-vagtcentralen. Begge forsyninger har nødgenerator.

Forsyningerne kommer fra 2 forskellige transformatorstationer i det offentlige elnet. Der er UBS på

AMK- vagtcentralen således PC-ere kører videre ved strømsvigt.

 

Ved evakuering

Beslutningen om at evakuere grundet brand eller trussel træffes af Redningsberedskab eller Politi.

 

Beslutningen om at evakuere grundet tekniske problemer træffes af enten Præhospital leder, vagtcentralchef eller sundhedsfaglig leder. Som udgangspunkt evakueres, hvis kritiske tekniske fejl ikke forventes at kunne udbedres inden for 2 timer.

 

På Falcks vagtcentral, Håndværkervej i Aalborg er der etableret 2 arbejdspladser som kan anvendes af Tekniske disponenter og Sundhedsfaglige Visitatorer.

 

 

  • Hvis der skal flyttes kontaktes en repræsentant for Falcks ledelse.

  • Superviseren på Håndværkervej informeres

  • 112 informeres om ustabil drift

  • Telefoner omstilles. Se ”SOP – Nødtelefon – Omskiftning”.

  • Hvis muligt medbringes:

    • Udskrift af alle SOP’er

    • Alle SINE-håndterminaler med ladere

    • Nødmobiltelefoner ved TD incl. Ladere

    • Dansk Index

    • Øvrige mapper ved SFV

    • Bærbar AMK-PC fra vagtcentralchefens kontor

    • Øvrige bærbare Pc’er i bygningen

 

D-disponenterne går på Kørselskontoret, hvor de låner PC arbejdspladser og arbejder videre med alm. telefon og med ADAPT. Installation af ADAPT på anden PC er beskrevet. Se ”SOP – Teknisk Hjælp”

 

(dette afsnit findes både i ”SOP – Teknisk Hjælp” og i ”Beredskabsplan”)

 

Ved forsyningssvigt – strøm og IT

I tilfælde af nedbrud af både primære systemer og backupsystemer registreres data på

papir og efterregistreres efterfølgende i de relevante systemer

 

 

Beredskabskurser

Kurser i arbejdet i indsatsområdet:

Den tværsektorielle indsatsleder uddannelse tilbydes læger der skal fungerer

som Indsatsleder sundhed (ISL-SUND) (3 ugers kursus).

Indstilling sker i samarbejde med Anæstesien Syd, Aalborg Universitetshospital: 1 - 2 pladser pr. år.

 

Regionalt kursus i præhospital organisation og triage

Kurset afholdes en gang om året, der deltager 16 læger og 16 sygeplejersker. Kurset består af 2 teoridage og en øvelsesdag, hvor kursisterne kommer ud til forskellige præhospitale opgaver.

 

Regionalt forberedslseskursus for indsatsleder sundhed

Afholdes hvert andet år. Adgangskriterierne er at den pågældende, har deltaget i det regionale kursus for udrykningshold. Kurset består af 2 teoridage og en øvelsesdag, hvor både KOOL og AMK funktionen trænes. Der deltager 8 læger.

 

Kvalitetsovervågning

Deltagere i præhospitale uddannelser/kurser i Region Nordjylland anmodes om at udfylde evalueringsskemaer på baggrund af gennemført præhospital uddannelse/kursus. Resultater af evalueringerne anvendes i den fremadrettede planlægning og videreudvikling af præhospitale uddannelser/kurser.

 

Efter gennemførte beredskabsøvelser afholdes evalueringsmøde med centrale involverede parter. Evalueringer/notater fra evalueringsmøder er tilgængelige elektronisk på drev, som præhospital leder og uddannelsesansvarlige i Præhospital- og Beredskabsenheden har adgang til.

 

Efter beredskabshændelser evalueres, om beredskabsplanen blev iværksat som planlagt, og om planen fungerede.

 

Referencer

Standard nr. 1.6.1, Den Danske Kvalitetsmodel. Akkrediteringsstandarder for det præhospitale område, 2. version.

Vejledning om planlægning af sundhedsberedskab, Sundhedsstyrelsen, 2011.

Bilag til Vejledning om planlægning af sundhedsberedskab, Sundhedsstyrelsen, 2011.

BEK nr 1150 af 09/12/2011 om planlægning af sundhedsberedskabet og det præhospitale beredskab samt uddannelse af ambulancepersonale m.v.

Lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 af sundhedsloven

Karantæneplan for Region Nordjylland

Pandemiplan for Region Nordjylland

Handleplan for ekstraordinær udskrivning fra sygehusene i Region Nordjylland til kommuner

SOP – aktivering af AMK

SOP – Nødtelefon – Omskiftning

SOP – Større hændelser

SOP – Teknisk Hjælp

Sundhedsberedskabsplan for Region Nordjylland

 

[1] Kemisk Beredskab, Beredskabsstyrelsen (C, E). Giftlinjen, Region Hovedstaden (C). Center for Biosikring og -Beredskab på Statens Serum Institut (B). Epidemiologisk Afdeling på Statens Serum Institut (B). Statens Institut for strålebeskyttelse, Sundhedsstyrelsen (R). Nukleart Beredskab, beredskabsstyrelsen (N). Ammunitionsrydningstjenesten ved Forsvaret (E).