Religiøse og åndelige ritualer ved fødsel og død
Formål
Definition af begreber
Beskrivelse
Buddhisme
Hinduisme
• De fleste ceremonier i forbindelse med, at der kommer et nyt barn i familien, vil finde sted i hjemmet 3 – 11 dage efter fødslen
• Nogle hinduer vil ved selve fødslen gennemføre en ceremoni, hvor de indfører en honningblanding i barnets mund, mens der synes en bøn om et langt liv med rigdom og visdom
• For nogle er horoskop meget vigtigt. For dem kan det være vigtigt for familien at kende det nøjagtige fødselstidspunkt, evt. hvordan moderen vendte under fødslen (ud fra kompasretning)
• Undertiden vil en familie binde en sort tråd om barnets arm eller ben eller sætte et sort mærke på kinden for at beskytte mod onde øjne
• Nogle hinduer vil opfatte det som en trussel, hvis fremmede ser på barnet, mens andre vil undre sig og være formærmet, hvis man ikke ser beundrende på barnet
• Generelt anses moderen for svag og sårbar efter fødslen og traditionelt er moderen passiv i perioden efter fødslen
Islam
• Fødslen og tiden efter
• Faderen eller en anden nær slægtning vil umiddelbart efter fødslen tage barnet i sine arme og hviske ”kaldet til bøn” i barnets øre.
• Det er ikke normalt, at faderen overværer fødslen, og det kan være problematisk for den muslimske kvinde at acceptere mandlige hjælpere under fødslen
• Modermælk anses for meget helligt, idet det forbinder mor og barn med noget, der ligner slægtsbånd. Det kan derfor være problematisk at give barnet donormælk fra en anden kvinde
• Død
• Når døden nærmer sig, er der tradition for, at en imam eller en anden religiøst kyndig læser op fra Koranen, taler med barnet/forældrene og fremsiger trosbekendelsen
• Rituel afvaskning foretages efter dødens indtræden ved nær pårørende af samme køn som afdøde.
• De pårørende samles og kan være meget følelsesladede og højlydte i deres sorg
Frikirker
Se også afdelingens instruks Religiøs, eksistentiel og kulturel støtte til patienter og pårørende i Børneafdelingen.
Referencer
Henning Nabe Nielsen, Religionsvejviser (Gyldendals Uddannelse 2001)
Berit Austved, Sundhedssektoren og indvandrere (Hans Reitzel 1997)
Geraldine Brooks, Slør og begær (Gyldendal 1995)
Ingrid Hansson, Helsearbejde i et flerkulturelt samfund (Universitetsforlaget 1996)
Anne Jacobsen, Alting har sin tid (Hans Reitzel 1995)
Naser Khader, Ære og skam (Gyldendal 1996)