Sectio - patientsamtaler før elektivt sectio –
Sygeplejeinstruks (Barselsafsnit 11)
Standard: 2.6.2 Modtagelse af henviste patienter til elektivt sectio (2/2)
Formål
- | At modtagelsen er effektivt tilrettelagt, så relevant information er givet til barselspatienten og hendes pårørende. |
- | At blodprøvesvar, anæstesitilsyn og journaloptagelse er klar til det elektive sectio. |
Præsamtalen holdes på Barselsafsnit 11 i grupper hver onsdag kl.10.00 for kommende uges patienter.
Falder onsdag på en helligdag, gives besked til GODA, så alternativ ugedag kan skrives i meldekalender på Barselsafsnit 11, Anæstesiafsnittet og Graviditet- og Ultralydsafsnittet.
Dagen før sectiosamtalen har sekretæren følgende funktioner
(Sekretær fra Barselsafsnit 11 eller Fødegang)
| Finder alle journaler i sekretariatet for kommende patienter. |
| Indfører patienterne i AS400, udfylder præsamtaleskema og lægger det i journalen (gult skema). |
| Tjekker, at der er anæstesiskema, tjekliste for anæstesilæge og at der er optaget journal indenfor 3 måneder i GODA. Præbookingskema, 2 stk. er udfyldt af læge og patienten i GODA |
| OBS rutineblodprøvesvar (taget indenfor 6 uger), (hæmoglobin og cratinin) |
| Tjek, at der foreligger blodtypesvar for denne graviditet. |
| Printer 2 ark labels. |
Sygeplejerske til sectiogruppen har følgende opgaver
| Læse journaler og oprette relevante problemer i CSC. |
| Lave en samlet oversigt over kommende uges patienter med fuld labels på A3 skema (ligger i mappe ved sectiovognen i medicinrummet). |
| OBS prægravid BMI: |
| - | Hvis BMI >27: Pt. skal have Fragmin post partum. |
- | Hvis BMI >30: Vedr. støttestrømper og tromboseprofylakse. |
| Hvis patient vejer over 150 kg, bestilles speciel seng på afdeling og leje på operationsgangen. |
| Tjekke, at blodprøvesvar (hæmoglobin% og creatinin) max. er 6 uger gamle, og blodtypesvar er fra denne graviditet. |
| Bac-test bestilles, hvis patient har placenta prævia. Noter, hvis patienten har fået anti-D immunoglobulin-injektion under graviditeten, så skal der tages BF-test. BAC-test tages helst dagen før operation. |
Dagligstuen gøres klar
| Der sættes vand frem. |
| Diverse pjecer og samtykkeerklæring til underskrift og kuglepen samles til hver patient. |
Patienter (og pårørende) møder i afsnittet kl. 10.00
| Velkomst - tjek at alle er mødt. |
| Orientering om dagens program: |
| - | Fælles information med sygeplejerske, rundvisning i afdelingen. |
- | Individuel samtale med sygeplejerske. |
- | Individuel samtale med narkoselæge. |
- | Evt. samtale med gynækologisk-obstetrisk læge. |
- | Evt. blodprøver. |
|
Fælles samtale med sygeplejerske
| Udlevering af velkomstpjecen, øvrige pjecer og samtykkeerklæring. |
| Information om sectioforløb ved hjælp af powerpoint/billedserie - se mappe i sectiovogn. |
| Information om fasteregler – disse er individuelle. Se i sectiomappen i samtalen. |
| Der medgives, efter ordination, syreneutraliserende tabletter til selvadministration – disse tages på individuelle tidspunkter – jf. ovennævnte. |
| Mødetidspunkt i afsnittet på operationsdagen er individuelt. |
| Hygiejne- og smykkeregler: Patienten skal gå i bad hjemme, ingen smykker, piercing, make-up eller neglelak. Hårfjernelse i operationsfeltet. |
| Udlevering af tøj til patient og pårørende. |
| Patienten får målt diverse værdier – svarende til TOKS. |
| Patienten får armbånd på. |
| Jordemoderen kommer evt. og hilser på og lytter til fosterets hjertelyd. |
| Ventetid kan forekomme, hvis der er akutte patient på operationsstuen. Der kan lægges i.v. venflon og gives NaCl-infusion (Obs: Ikke glukose infusion) ved behov. |
| Portøren henter patienten (og pårørende) og kører på operationsgangen, når OP er klar. |
| Bedøvelsen anlægges. |
| Hvordan tjekkes at bedøvelsen virker (med kold klud eller anden metode). |
| Kateter i blæren anlægges. |
| Patient gøres klar til operation (afspritte, afdække, overvåge etc.). |
| Personale til stede under operationen: Anæstesilæge og -sygeplejerske, operationslæge og -sygeplejerske, jordemoder, assisterende personale, evt. 1-2 studerende og pædiater ved behov. |
Patient informeres om følgende
| Der kan forekomme lette smerter ved tryk på livmoderen, når barnet tages ud. |
| Blodtrykket kan påvirkes af bedøvelsen, og der kan komme besværet vejrtrækning. Narkosesygeplejerske er opmærksom på dette og kan hjælpe evt. med medicin. |
| Når barnet er født, skriger det ikke altid lige med det samme. Barnet suges evt. fra munden, tørres og stimuleres. Ilt gives ved behov. Barnet lægges HMH. |
| Jordemoderen tager barnet med ud i forrummet, hvor barnet tjekkes og armbånd påsættes. Indimellem er det nødvendigt, at barnet skal have en maske foran ansigtet i kort tid. Dette er for at lave modstand mod vejrtrækningen, så lungerne folder sig ordentligt ud. Far kan gå med ud til barnet. |
| Kamera og video må bruges efter aftale med personalet. |
Efter operation
| Patient observeres på opvågningen (Afsnit 103) min. 2 timer. |
| Barnet bliver vejet og målt. K-vitamin-injektion gives. |
| Jordemoderen hjælper med at få barnet lagt til brystet (ammeetablering), hvis mor ønsker at amme. |
| Jordemoderen kontrollerer, at der er tilladelig blødning og at livmoderen trækker sig ordentligt sammen. |
| Blodtryk, puls, blødning, smerter og patients tilstand kontrolleres hyppigt. |
Familien overflyttes til Barselsafsnit 11
| 2-sengs stue som regel. |
| Efter ankomst fra afsnit 103 tilbydes patienten (sandwich/yoghurt/frugt eller varm) mad efter patientens ønske/tilstand. Desuden en kande isvand eller saft. |
| Drop proppes, når patienen har spist/drikker uden problemer. |
| Katheter á demeure fjernes efter ca. 4 timer, hvis patient kan bevæge begge ben og har det godt. |
| Patienten mobiliseres på toilettet med hjælp fra plejepersonalet, vandladning ca. 4 timer efter katheteret er fjernet. Blødning tjekkes, patient informeres om dette. |
|
| Smertestillende behandling: Standardpakke, ordineres af læge i Clinical Suite, effekt af medicinen evalueres med patienten. |
| Patienten opfordres til at hvile, men kontakte plejepersonalet ved behov for hjælp og smerter. Informeres om besøgstiderne. |
| Hjælp til amning, tidlig kontakt med barnet, hud-mod-hud-kontakt og bleskiftning. |
| Tjek af blodprøver hos mor og barn efter operation (individuelt). |
| Forbindingen fjernes efter 24 timer, cikatricen observeres: Patienten informeres om, hvad hun skal holde øje mht. sårinfektion. Agraffer fjernes hos egen læge på 8-10 dagen. Patienten informeres om massage af cikatrice. |
| Udskrivelse til hjemmet eller overflytning til patienthotel efter 20-24 timer ved elektivt sectio (24-48 timer ved akut sectio), hvis patient er klar til overflytning. |
Rundvisning i Barselsafsnit 11
| Madbuffet/spisetider til patienterne. Pårørende har ikke mulighed at købe mad på afsnittet. Vogn til brugt service. |
| Vise en stue, hvis muligt. |
| Personale, vagtstue, stuegang. |
| Kaldesystem: Grøn lampe over døren. |
| Værdigenstande: Helst ikke med på sygehuset. I modsat fald på eget ansvar. |
| Mobiltelefon må bruges: Skal være i lydløs. OBS! Brug i hviletid og efter kl. 22. |
| Besøgstider til gæsterne: Kl. 14.00-16.00 og 18.00-19.30, (fædre: Kl. 08-22.00). |
| Toilet til pårørende/gæster. |
| Blomstervaser. |
| Må brug egen tøj efter OP. |
| Puslerum: OBS! Håndhygiejne/spritning af puslepude. |
| Personalets pauserum. |
| Elevatorgang til brug ved besøgende udenfor besøgstider. |
Individuel indlæggelsessamtale med sygeplejerske
| Tjek af data, telefonnumre og indlæggelse dato + tidspunkt. |
| Er patient rask eller har hun sygdom/status. |
| Rygning, alkohol, medicin, allergier. |
| Individuelle spørgsmål/problemer. |
| Ønsker med hensyn til indlæggelse. |
| Kost/udskillelse. |
| Tidligere ammeerfaringer/problemer, ønsker patient at amme? |
| Ved brug for ernæringstilskud for barnet/er der allergi i familien? |
| Der medgives efter ordination af narkoselæge syreneutraliserende tabletter til selvadministration. |
Anæstesilæge tilsyn kl. 10.30 til 12.00
| Den individuelle samtale med patient med henblik på anæstesi. |
| Sygeplejersken på B11 prioriterer rækkefølgen til anæstesi- og sygeplejerskesamtale. |
Afslutningen på dagen
| Oversigt over kommende sectiopatienter opbevares på tavlen ved sekretær. |
| Sedel med rækkefølge til operation sendes på Fødegang, Operationsgang og Neo ved behov. |
| De modtagne underskrevne samtykkeerklæringer og vandrejournaler lægges i journalerne (medmindre patient har kontroltid hos jordemoder eller på GODA). |
| Journaler opbevares i afsnittet. |
| Vips opbevares ved sectiojournalerne. |
Referencer
Retningslinjen er udarbejdet med udgangspunkt i
1. "Anbefalinger for svangreomsorgen” fra Sundhedsstyrelsen
2. ”Guidelines fra Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi (DSOG)": http://www.dsog.dk
Patientinformationspjecer:
Velkommen til Barselsafsnit 11
Kejsersnit
Coronavirus: Vedr. besøgestider – der henvises til sygehusets hjemmeside