Samtale med patienten om høreapparat behandling, som er ordineret af audiolog/læge
Beskrivelse
Definition af begreber
Samtale med patienten: Patienten skal høres og personlige behov for behandling skal tilgodeses. Samtalen med patienten er den mest direkte vej til, at vi kan sikre os, at den enkelte patients perspektiv inddrages bedst muligt, så han/hun føler sig anerkendt og forstået.
ØH: Ørehænger
Miniøh: Ørehænger med RIE(Receiver-In-Ear).
RIEprop: Støbt prop til RIE-apparat
IØ: I-øret apparat
HA: Høreapparat
ØP: Øreprop
HAT: Høreapparatstilpasning
Samtale med patienten om høreapparat behandling
Afklaring af motivation og behov:
• Patienten informeres om, hvilke HA behandlinger der findes (IØ, mini ØH m. kuppel el. RIEprop og ØH) samt informeres om, hvorfor én eller flere HA typer evt. på forhånd er udelukket.
• Høreapparatbehandlingen bliver overordnet valgt i henhold til tildelingen af HA i forbindelse med en udbudt licitation. Valg af apparattype foretages ud fra patientens høretab og i samråd med patienten.
• Patienten skal henvises til en lægefaglig vurdering ved særlige ønsker og behov, der ikke kan honoreres ift. licitationen.
• Under samtalen afklares det desuden hvilke funktioner HA skal have. Det kan være telefunktion, volumenkontrol, tinnitus program, bluetooth eller andet.
• I visse tilfælde bestilles HA eller ØP af audiologiassistenten fra et høreapparatfirma.
• Hvis patientens høretab skal behandles med IØ/miniøh + RIEprop udfyldes bestillingsseddel.
• Patienter henvises til HA samtale ved lægen, når der påvises tinnitus ved første undersøgelse af hørelsen
• Patienten henvises til lægefaglig vurdering, hvis der opstår tvivl om HA behandlingen.
Formål
At sikre at patienten i samtalen får afklaret behov og motivation for behandling med høreapparat og så vidt muligt inddrages i beslutningen om behandlingen.