Forsendelse af prøver til diagnostisk undersøgelse på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling (KMA)
Beskrivelse
Sygeplejersken sikrer sig, at følgende er til stede på stuen:
• Stuarts medium og pode pind
• Urinprøveglas 10 ml med stempel
• Universalcontainer med ske til afføringsprøver, transportcontainer og boblekuvert
• WR-glas
• Sprøjte med steril lukkeprop
Der foretages identifikation af patienten: henviser til Patientidentifikation på sygehuse og i sektorer i Region Nordjylland.
Før prøvetagningen
• Patienten informeres om, at der er indikation for at tage materiale fra til undersøgelse for, om der er bakterier til stede
• Ved undersøgelse for tarmpatogene bakterier foregår prøvetagning i hjemmet. Her medgives patienten udfyldte rekvisitionssedler, mærkede glas og kuverter til forsendelse
Selve prøvetagningen
• Materialet opsamles i prøverør eller sprøjte.
• Er der ikke tilstrækkeligt materiale, kan der anvendes podepind og stuarts medium (1.b).
• Det er bedst at sende pus eller sekret frem for podepind (1.b).
• Lægen og sygeplejersken sikrer sig, at det udtagne materiale er brugbart til diagnostisk undersøgelse.
• Ved undersøgelse for tarmpatogene bakterier anbefales 2 prøver fra 2 separate afføringer (1.c).
Efter prøvetagning
Patientinformation
• Patienten informeres om, at der er sendt prøver til undersøgelse på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling.
• Når patienter skal tage afføring fra i hjemmet, informeres denne om procedure.
Opbevaring og transport
Formål
At sikre korrekt håndtering af prøvemateriale og korrekt rekvirering af diagnostiske undersøgelser.
Referencer
1. Laboratorievejledning for Region Nordjyllands sygehusvæsen
www.laboratorievejledning.dk
a. Klinisk mikrobiologi – Principper for mikrobiologiske undersøgelser – udfyldelse af
rekvisitionsseddel
b. Klinisk mikrobiologi - Analyseliste, pus og podning
c. Klinisk mikrobiologi - Analyseliste, tarmpatogene bakterier
d. Klinisk mikrobiologi - Aalborg Sygehus Syd – Indsendelse af prøver