PRI – Søgning og dokumentoverblik
Søgning i PRI
Under fanen “SØG I PRI” har du mulighed for at søge på indhold og titel samt at afgrænse dit søgeresultat efter:
• Gældende for
• Udgivet af
• Fagspeciale
• Faggruppe
• Dokumentniveau
PRI husker denne filtrering/afgrænsning således, at søgningen allerede er indsnævret næste gang du søger via SØG I PRI (forsiden).
NB: Benyttes begge filtreringer i samme søgning, skal du starte med ”Gældende for”.

En stjerne (*) kan derudover anvendes som åben endelse af et ord, hvis du ikke kan huske/stave det fulde ord.

Søgning på Dokument ID
Alle PRI-dokumenter er unikke med hvert deres ID - https://pri.rn.dk/Sider/20978.aspx
Hvis du kender det kan dokumentet også søges frem denne vej.
Skriv eksempelvis 20978 i søgefeltet.
Dokumentoverblik
Alle dokumenter vises på en liste og fungerer ved, at du benytter Gældende for og afgrænsningerne til at spore sig ind på de dokumenter, du er interesseret i at få listet op.
Listen kan vises med og uden billder af dokumentet.

Sortering
Sorteringsmuligheder:
• Relevans – Som udgangspunkt sorteres efter relevans, denne sortering af en samling af mange parametre, så som hvor mange gange findes ordet/ordene i metadata, hvor mange gange findes ordet/ordene i teksten (herunder titel), hvor mange har tidligere søgt på dette/disse ord og valgt dokumentet osv.
• Ændringsdato / Godkendelsesdato – Her sorteres efter den valgte dato enten stigende eller faldende.
• Øvrige muligheder – De øvrige muligheder er alle en sortering på metadata. Vælges eksempelvis ”Titel (Stigende)” sorters der efter titel i stigende orden. Sorteringen er på ALLE de titler, der er med i søgningen. Et dokument der ikke indeholder det/de søgte ord i titlen kan derfor vises før et dokument, som indeholder det/de søgte ord.
Afgrænsningerne kan fjernes igen ved at klikke på de røde kryds eller ”Fjern alle afgrænsninger”.

Eksempler på brug af søgning
Herunder gives nogle eksempler på brug af søgning.
Søgning efter indhold
Søger du efter dokumenter, som indeholder nogle bestemte ord i enten titel eller dokumentet, bruges simpel søgning og relevante ord adskilles med et mellemrum.
Eksempel:

Søgning efter ufuldstændige ord
Søger du efter dokumenter, som indeholder dele af et ord, eller kan du ikke huske stavemåden af et helt ord, kan du bruge et så kaldt wildcard.
I simpel eller udvidet søgning indsættes et wildcard ved hjælp af ” * ”.
Eksempel:

Søgning på specifik titel
Hvis du søger efter et dokument, som har en bestemt titel eller dele af en titel bruges udvidet søgning. I udvidet søgning kan du søge på samme måde som ved simpel søgning, men med mulighed for at angive ord der SKAL indgå i titlen.
Eksempel uden titel:

Eksempel med titel:

Brug af dokumentoversigter
Fra ”Min side” og fra et åbent dokument er der adgang til forskellige lister og oversigter over dokumenter. Listerne kan tilgås og anvendes på følgende måde: |
1) Fra ”Min side” eller fra et åbent dokument er der adgang til forskellige dokumentoversigter via genveje øverst til venstre på skærmbilledet | 
|
2) Når en dokumentoversigt er åben vil der være adgang til andre dokumentoversigter fra menuen over dokumentoversigten. Fx en oversigt over dokumenter der her revisionsdato indenfor de næste 60 dage eller dokumenter tilføjet en dokumentsamling. | 
|
3) Når en dokumentoversigt er åben kan dokumenterne tilgås herfra, der kan søges i oversigten og der kan sorteres og filtreres på de enkelte kolonner i oversigten | 
|
4) Obs - Oversigterne ”Mine områder” og ”Nyeste” har kun indhold når ”Mine områder” er defineret på Min side. |
Eksport af dokumentoversigter til regneark
Det er muligt at foretage yderligere filtreringer og bearbejdning af en dokumentoversigt, hvis den eksporteres til regneark: |
1) Når en dokumentoversigt er åben, tryk da på fanen [BIBLIOTEK] øverst | 
|
2) Tip – hvis fanen [BIBLIOTEK] ikke er synlig tryk da først på funktionen til markering af dokumenter øverst i oversigten | 
|
3) Fra fanen [BIBLIOTEK] er der adgang til funktionen ”Eksporter til Excel” i funktionsbåndet øverst | 
|
4) Følg herefter processen for eksport af oversigten til din pc. (afhængigt af browser og pc-opsætning) | 
|
5) Regnearket vil indeholde de data der indgår i dokumentoversigten og oversigten kan nu sorteres, filtreres mv. i normal Excel funktionalitet | 
|
6) Bemærk at datasættet i Excel fra oversigterne ”Dokumenter”, ”Nyeste”, ”Mit område” og ”Mit område (nyeste)” er ens og indeholder samtlige dokumenter i PRI. (Det skyldes at disse oversigter i PRI kun er forskellige visninger af hele dokumentindholdet i PRI. Datasættet fra dokumentoversigten ”Snarlig revision (indenfor 60 dage)” indeholde derimod kun dokumenter med denne afgrænsning på revisionsdato. |