Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Arbejdsgangsbeskrivelse for rengøring af hjælpemidler i hjælpemiddeldepotet – Frederikshavn, RHN

 

 

Rengøring af hjælpemidler

  • • Hjælpemidler, der kun kræver lettere rengøring, kan rengøres i servicerummet ved depotet. Lettere rengøring er rengøring, hvor der ikke skal spules med vand, men hvor hjælpemidlet alene kan vaskes af med en opvredet klud. Der kan ikke laves en udtømmende liste over, hvilke hjælpemidler, der kræver lettere rengøring og hvilke, der skal vaskes. Det afhænger af, hvor og hvor længe hjælpemidlerne har været brugt/hvor snavsede de er.

  • • Øvrige hjælpemidler vaskes i sengerengøringen.

  • • Hjælpemidler, der ikke i forvejen er i direkte berøring med gulv, må ikke stilles til tørre på gulv. Kørestole og badetaburetter, der står på gulvet, kan godt stå til tørre på gulvet.

 

Procedure for brug af sengerengøringen

  • • Transport af hjælpemidler til og fra sengerengøringen: kørestole og rollatorer kan køres derover uden brug af vogn eller andet. Toiletforhøjere, gangstativer og andet uden hjul skal transporteres på en vogn.

  • • Tidspunkter for brug af sengerengøring til vask af hjælpemidler: dagligt mellem 11 og 12. Depotmedarbejderen kan ringe til portørerne ved ønske om andet tidspunkt på konkrete dage.

  • • I sengerengøringen er der aftalt et område, hvor hjælpemidlerne kan stå til tørre. Der skal ligeledes være et bord eller lignende, som hjælpemidlerne kan stå til tørre på.

  • • Portørerne kan være behjælpelige med transport af hjælpemidler. Depotmedarbejder kontakter portørerne ved behov.

  • • Portørerne kan være behjælpelige med rengøring af hjælpemidler. Dette skal indpasses med portørens andre opgaver i terapien.

 

Formål

Rengøring af hjælpemidler skal ske på en sådan måde, at den ansatte ikke udsættes for unødig og generende påvirkning fra varm, dampet luft. Det betyder, at det kun er lettere rengøring, der må foretages i rummet. Al anden rengøring skal foretages i sengerengøringen.

 

 

Ikrafttrædelse: 20.6.2012

Aftalen er indgået med Sikkerhedsleder Sonja Dall, Serviceleder Henrik David, Depotmedarbejder Lene Nielsen, Stedfortræder Theis Jacobsen og Ledende terapeut Birgit Holm

01.06.12