Digital Post i Patientsekretariatet
Beskrivelse
Anvendelse af digital kommunikation i Patientsekretariatet
Definition af begreber
Digital kommunikation
Kommunikation via mail eller e-boks
Personfølsomme oplysninger
F.eks. CPR-nr, racemæssig eller etnisk baggrund, helbredsoplysninger, væsentlige sociale problemer, seksuelle forhold, andre rent private forhold.
Interne samarbejdspartnere
Ansatte i Region Nordjylland, som er tilknyttet regionens Outlook adresse kartotek
Eksterne samarbejdspartnere
F.eks. Styrelsen for Patientsikkerhed, Patienterstatningen, Praktiserende læger og speciallæger, hospitaler i andre regioner.
Målgruppe – modtagelse
Ansatte i Patientsekretariatet
Formål
Fælles retningslinjer for anvendelse af digital kommunikation i kontoret
Problemstilling
- Der er behov for at kunne kommunikere hurtigt og sikkert med samarbejdspartnere, både interne og eksterne.
- Patienter/borgere efterspørger digital kommunikation og anvender ofte selv en usikker mailforbindelse.
Metode
I fht. patienter/borgere
Patientsekretariatet opfordrer til, at patienten/borgeren skriver fra sin e-boks, såfremt henvendelsen vedrører personfølsomme oplysninger. Opfordringen sker:
I fht. eksterne samarbejdspartnere
Patientsekretariatet sender digitalt via Tunnelkryptering, når dette er muligt i fht modtagerens mailadresse. Hvis ikke Tunnelkryptering er muligt, anvendes virksomhedens CVR-nr. til at sende til virksomhedens e-boks.
I fht. interne samarbejdspartnere
Patientdialog sender mails til brugere i Region Nordjyllands Outlook kartotek uden at kryptere, idet der allerede er tale om en sikker forbindelse
Referencer
https://www.borger.dk/Sider/Oftest-stillede-spoergsmaal.aspx
http://www.rn.dk/sundhed/patient-i-region-nordjylland/digital-post