Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Studerende - Mål for CT undersøgelser, 2. semester

 

Foruden de overordnede mål som er gældende for semestret, er nedenstående mål mere specifikt uddybet.

Stuens alm. forekommende undersøgelser, eks.: CT-cerebrum med og uden kontrast, thorax/abdomen rutine, thorax rutine, abdomen rutine, CT-urografier

 

Apparatur: Den studerende skal have viden om og kunne forstå:

  • • Princippet bag CT-teknik.

  • • Axial og helical teknik.

  • • Multislice.

  • • Detektorsammensætning

  • • Snittykkelse og pitch faktor.

  • • KV, mA valg i forhold til organ.

  • • Strålehygiejne og hygiejne.

  • • Artefakter.

  • • Billedkvalitet.

  • • Algoritmer

  • • Anatomi, fysiologi og patologi.

 

Desuden skal den studerende under vejledning kunne:

  • • Udføre de overnævnte undersøgelser.

  • • Informere og vejlede patienten relevant før, under og efter undersøgelsen.

  • • Indhente relevant oplysning om forundersøgelser.

  • • Klargøre og administrere peroral kontrast.

  • • Redegøre for kontraststoffets opbygning

  • • Redegøre for kontraindikationer for kontrastindgift (i.v./p.o.)

  • • Klargøring af i.v. kontrast under supervision.

  • • Redegøre for akutkassens indhold og anvendelse.

  • • Lejre patienten i forhold til undersøgelse.

  • • Centrere og kritisk billedevaluering.

  • • Observere pt. før, under og efter undersøgelsen.

  • • Identificere og afgrænse egen rolle i forbindelse med undersøgelse af dårlige patienter, hvor der er andre personalekategorier tilstede.

  • • Udfører sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op.

  • • Arbejde ergonomisk.

  • • Overholde sit kompetenceområde.

 

1.1. Studiespørgsmål CT, 2. semester.

Anatomi, planer og retninger:

  • • Hvordan ved du, hvor du skal centrerer?

  • • Hvad er det axiale- plan?

  • • Hvor ligger det coronale plan?

  • • Hvor ligger det saggitale plan?

  • • Benævn anatomiske strukturer i cerebrum og thorax?

 

Skantyper:

  • • Hvad er forskellen mellem helical og axial skanning?

  • • Hvor bruges axiale skanninger?

 

Billedteknisk:

  • • Hvad HU er og hvad de bruges til?

  • • Hvordan dannes billeder i CT, i forhold til rør, patient og detektor?

 

CT-teknik:

  • • Hvordan fungere en CT-skanner?

  • • Hvilken indflydelse kV har på en skanning?

  • • Er ISO-centrering vigtig? Forklar hvorfor/hvorfor ikke.

  • • Forklar hvordan en detektor virker.

 

Strålehygiejne:

  • • Nævn de strålehygiejniske regler -som vi anvender?

  • • Hvorfor er disse regler vigtige at overholde?

 

Henvisning:

  • • Hvordan forbereder du dig på en undersøgelse?

  • • Hvad betyder anamnese?

  • • Hvad betyder cave?

  • • Hvad er vigtigt at dokumentere i henvisningen?

 

Kommunikation /omsorg/ samarbejde:

  • • Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til at modtage en pt til CT (pakkeforløb-kontrol)?

  • • Hvilke informationer vil du give patienten –hvornår- hvordan –hvorfor (forskellige pt grupper)?

  • • Hvad er vigtig i din kommunikation med patienten?

  • • Hvilke forberedelser er der for patienten til CT?

  • • Hvordan vil du drage omsorg for en patient til CT (kontrast us vs ikct us)?

  • • Hvordan får patienten svar på sin undersøgelse?

  • • Hvad er et godt pt forløb i CT?

  • • Hvordan indkaldes patienten til CT?

  • • Hvad står der i indkaldelsesbrevet?

  • • Hvem er dine mono som tværfaglige samarbejdspartnere?

  • • Hvordan får du et godt samarbejde med patienten?

 

Kontrastundersøgelser:

  • • Hvilke kontraststoffer bruger vi og hvorfor?

  • • Hvorfor har vi en akutkasse?

  • • Hvilke 3 medikamenter er der i den?

  • • Hvor er den placeret?

  • • Hvilke observationer gør vi i forbindelse med kontrast indgift og hvorfor?

  • • Hvad er din rolle ved en kontrast reaktion?

  • • Hygiejne

  • • Hvilke hygiejniske overvejelser gør du dig i forbindelse med modtagelse af en pt?

  • • Hvad er forskellen på at spritte sine hænder og vaske dem med sæbe?

  • • Hvad indeholder de hygiejniske principper?

  • • Hvorfor er det vigtigt at hoverholde de hygiejniske principper?