Håndtering af telefonopkald til Onkologisk Afdeling
Beskrivelse
Onkologisk Afdeling har ét overordnet telefonnummer: 97 66 14 00
Herefter er der 5 valgmuligheder, hvor patienter/samarbejdspartnere guides til rette sted ud fra ærinde.
Fra kl. 8 – 15 kan man vælge:
Efter kl. 15 stilles opkald videre til personale på sengeafsnit D1 eller D3, som sørger for at vurdere ærinde og finde rette kompetencer.
Akutfunktionen
Tager sig af situationer, hvor patienter er akut dårlige eller har bivirkninger til behandlingsforløbet.
Der besvares opkald vedrørende bivirkninger af medicin og evt. manglende recepter.
Desuden besvares opkald fra pårørende, praktiserende læger, læger fra andre specialer på hospitalet og fra hospitaler i andre regioner samt sundhedspersonale fra den primære sundhedssektor. Til eksempel kan nævnes mistanke om tværsnit, vena cava superior syndrom eller febril netropeni.
Det er læger og sygeplejersker, som besvarer telefonen.
Sekretærer
Vælges af nye onkologiske patienter og patienter, som er i tvivl om mødetider.
Derefter er der yderligere 2 valgmuligheder.
Nydiagnosticerede patienter vælger 1 for ny patient med spørgsmål om:
• Tid for fremmøde
• Undersøgelser inden fremmøde
• Administrative procedurer og arbejdsgange for nye patienter
• Booke tider til DASY og patienthotel
Ved valgmulighed 2 besvarer sekretærerne opkald fra patienter, pårørende, praktiserende læger, læger fra andre specialer på hospitalet og fra hospitaler i andre regioner samt sundhedspersonale fra den primære sundhedssektor, der drejer sig om:
• Ændring, opfølgning af kontroltider og opgaver i forbindelse med røntgenundersøgelser
• Henvendelser angående svar f.eks. fra opgavelisten
• Booke pårørendesamtaler
• Aktindsigt
• Administrative procedurer, f.eks. henvisninger
• Rykker for attester
• Transportregler samt bestilling af transport
Forløbskoordinatorerne
Forløbskoordinatorerne er sygeplejersker og kan hjælpe patienter, pårørende og samarbejdspartnere, som har spørgsmål til det onkologiske behandlings- eller kontrolforløb.
Desuden hjælper de hvis det drejer sig om tider til permanente dræn, veneporte og piccline anlæggelse eller koordinering af behandlingstider.
Formål
At sikre entydig, hurtig, rettidig og kompetent ekspedition af onkologiske problemstillinger fra og om onkologiske patienter, med patienter, pårørende og faglige samarbejdspartnere.