Viden/færdighed/kompetence | Nøglebegreber | Afdelingens forståelse af læringsudbyttet og forslag til læringsmuligheder |
VIDEN – DET SOM DEN STUDERENDE VED (4. semester) |
• Viden om, kan forstå og kan reflektere over fagetiske udfordringer i kontakten og kommunikationen med og omsorgen for forskellige patientgruppers forløb i en højteknologisk afdeling, hvor der foretages billeddiagnostik, billedvejledt behandling og stråleterapi,
| Kommunikation Omsorg Fagetik Magtforhold Relationer | • Viden om og kan forstå de faglige dilemmaer som kan opstå som følger af udførelse af undersøgelser på en billeddiagnostisk afd. Eks. prioritering af akutte og ambulante patienter Viden om og kan forstå forskellige patientgruppers behov for omsorg, information og kommunikation, enhver pt. er unik. • Calgary Cambridge guide • Omsorgs teoretikere, eks. Kari Martinsen, Virginia Henderson. • Etik for radiografer i Danmark • Eide og Eide,kommunikationsteori, verbal og nonverbal kommunikation
|
• Viden om, kan forstå og kan reflektere over sammenhængen mellem menneskets anatomi og fysiologi samt patofysiologi i relation til sundhedsudfordringer og sygdomssammenhænge af betydning for pleje og behandling, herunder farmakologi og medicinhåndtering,
| Anatomi Fysiologi Patofysiologi Pleje/behandling Prioritering | • Viden om, kan forstå og kan reflektere over prioritering af forskellige undersøgelser, akutte pt. i forhold til elektive pt. • Hensigtsmæssige patientforløb i forhold til pt.´s sygdomsforløb, ex. pleje/omsorg, medicinering, pre-medicinering ved smerter/angst, faste, diabetespt. osv.
|
• Viden om, kan forstå og kan reflektere over anvendelsen af sikkerhedsmæssige aspekter i omgangen med billeddannende udstyr, stråleterapeutisk udstyr, radioaktive sporstoffer, kontraststoffer og anden udvalgt medicin i forhold til patient-, pårørende- og personalesikkerhed,
(ej stråleterapeutisk udstyr og radioaktive sporstoffer). | Patientsikkerhed Personalesikkerhed Medicinhåndtering | • Den studerende skal kunne beskrive hvilke projektioner der skal anvendes, hvilken teknik/ sekvenser – eks, raster eller ej -, Sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op, strålehygiejniske, sikkerhedsmæssige og hygiejniske overvejelser til både patienter, pårørende og personale, overvejelser i forhold til hvornår anvendes der i.v kontrast, have kendskab til akutkassen. • ALARA, Bek. Nr. 669 og 671 og sundhedsstyrelsens skrift ifht. MR kontrast og nsf (tjek PRI). • Værnemidler i forhold til strålebeskyttelse (669 og 671) og hygiejne. • MR sikkerhed. • Hjælpemidler til forflytning • PRI og Billedkvalitet • pro.medicin/interaktionsdatabasen, i forhold til medicinhåndtering.
|
• Viden om og kan reflektere over professionens anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi samt teknologiens betydning for omsorg ved billeddiagnostiske undersøgelser og behandlinger, herunder stråleterapi, (ej stråleterapi)
| Informations- og kommunikationsteknologi | • Den studerende skal have viden om anvendelse af RIS, PACS, anywherium, NordEPJ og lign. systemer. Kunne reflektere over vigtigheden af kendskab til pt. tidligere undersøgelser, eks. hvordan er disse taget. Reflektere over anvendelse af IT sikkerhed (pt. anonymitet, ass.nr frem for cpr) • RIS, PACS, Easyviz, anywherium, LABKA, columna system, PRI. • Tavshedspligt
|
| Patientperspektiv Interne og eksterne samarbejdspartner | • Forstå hvori forløbet pt. er og hvad pt.´s behov er, kan både være i primær og sekundær sektor. Kendskab til de forskellige faggruppers arbejdsområde, som er involveret i pt. forløb. Kendskab til hvor og hvornår pt. får svar på undersøgelsen • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål. • Kendskab til diagnostisk samarbejdspartner
|
| Etik og moral | • Grundviden om etik (pligt/nytteetik) og kan reflektere over egne og andres handlinger i forhold til, de etiske dilemmaer som kan opstå, som følger af udførelse af undersøgelser på en billeddiagnostisk afd. og på eksterne afdelinger. Eks. hvad er det rigtige, at gøre i en given situation. • Etiske grundpositioner • Etik for radiografer i Danmark
|
| Kommunikationsteori. Relationer. Magtforhold | • Viden om kommunikationsteorier og dennes betydning i relationen mellem patient, pårørende og personale både interne og eksterne samarbejdspartner. Kan vurdere hvilken kommunikation, der bør anvendes i en konkret situation. • Calgary Cambridge guide • Omsorgs teoretikere, eks. Kari Martinsen, Virginia Henderson. • Etik for radiografer i Danmark • Eide og Eide,kommunikationsteori, verbal og nonverbal kommunikation
|
| Fagidentitet Fagkompetence Interne og eksterne samarbejdspartner | • Overholdelse af kompetenceområde, tavshedspligt, bek.nr. 669 og 671, kritisk stillingtagen til eget arbejde. • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål. Evt. deltagelse i kapacitetskonf. • Viden og refleksion over, hvordan radiologisk afdeling er påvirket af samfunds økonomi, samt beslutninger taget på klinikledelses niveau og hospitals ledelses niveau og politisk.
|
| Selvstændighed Valgfrihed | |
FÆRDIGHEDER – DET SOM DEN STUDERENDE KAN (4. semester) |
| Vurdering Formidle | • Kunne vurdere hvilken us. type som er bedst egnet, samt formidle dette til patienten. • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål.
|
| Konventionel rtg. CT MR Teknologi og omsorg | • Kunne anvende og begrunde den mest optimale metode: MR, CT eller konventionel røntgen, stående/liggende, samt udfører sikker patient identifikation med closed loop udfra modalitets specifikt stop op. • Brug af PRI. • Se særskilt mål for konventionel rtg., CT og MR.
|
• Anvende, begrunde, vurdere og formidle radiograffaglige teknikker og metoder ved valg af modalitet i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af billeddiagnostiske undersøgelser samt vurdere teknologiens muligheder og begrænsninger med henblik på optimal udnyttelse,
| Undersøgelses-teknik og metode | • Kunne anvende og begrunde den mest optimale metode: rtg., MR og CT. Herunder begrunde valg af tekniske parametre og udfører sikker patient identifikation med closed loop udfra modalitets specifikt stop op. • Se særskilt mål for konventionel rtg., CT og MR.
|
• Mestre planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og vejledning, såvel mono- som tværfagligt,
| Interne og eksterne samarbejdspartner | • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål. • Deltagelse i TUG, hvor radiografi faget formidles til andre faggrupper.
|
• Mestre medicinhåndtering, medicinordination inden for en rammedelegering, observation af virkning og bivirkning samt mestre adækvate handlinger og formidle disse i forhold til administration af kontraststoffer og anden udvalgt medicin til brug ved røntgen-, ultralyd- og MR-undersøgelser,
| Observation af pt. Handling på baggrund af observationer. | • Håndtering af om kontraststoffer og deres virkninger og bivirkninger. • Håndtering af akutkassen og dens anvendelse. • Korrekt opbevaring af kontrast og korrekt optrækning af kontrast. • Kan observere pt. før, under og efter kontrastindgift. • Kan kende tegn på behandlingskrævende symptomer. • Kan handle på sine observationer. • Lægge venflon.
|
| Patientsikkerhed, Personalesikkerhed og medicinhåndtering gældende for konventionel rtg., CT og MR | • Kunne anvende den teknik som er til rådighed og begrunde hvilke projektioner der skal anvendes, hvilken teknik – eks, raster eller ej, sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op, strålehygiejniske, sikkerhedsmæssige og hygiejniske overvejelser til både patienter, pårørende og personale, overvejelser i forhold til hvornår der anvendes i.v kontrast, kendskab til akutkassen, kunne trække i.v kontrast op og anvende forskellige medicindatabaser såsom pro.medicin, interaktionsdatabasen. • Være ansvarlig og følge gældende lovgivning på området
|
| Fagidentitet | • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål. Evt. deltagelse i kapacitetskonf. • Finde sin egen måde, at udøve radiografi faget, samt bruge daglige vejledere og kliniske vejledere som rollemodeller. • Kritisk stillingtagen til eget arbejde. • Overholdelse af kompetenceområde.
|
| Labka Blodprøver Indikationer og kontraindikationer for kontraststoffer | • Kan søge resultater i Labka i forhold til kontrastindgift. • Kan vurdere at fremsøge resultater er gyldige som indikation på at kontrastindgift kan tilrådes/frarådes. • Indikationer og kontraindikationer ved kontrastindgift. • Handlemuligheder ved manglende blodprøve. • Referenceinterval for e-GFR/ creatinin værdier
|
• Anvende og mestre situationsbestemt og professionsrelevant kommunikation, vejledning og rådgivning i borger- og patientforløb i forhold til forberedelse, udførelse og efterbehandling i såvel professionspraksis som i tværprofessionel praksis,
| Kommunikation | • Anvendelse af kommunikation / information til patienter og pårørende, tilpasset til hvor patienten aktuelt er, i sit forløb. Kendskab til patientforberedelse og diverse patient forløb. • Øve kommunikation i mange forskellige situationer, med forskellige patientkategorier • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner.
|
| Interne og eksterne samarbejdspartner | |
| It systemer | |
KOMPETENCE – kombination af det den studerende ved og kan (4. semester) |
| Ansvar for egen læring | |
| Sikkerhed Etik Jura | |
• Selvstændigt informere, rådgive og inddrage patienter, pårørende og samarbejdspartnere om forberedelse, udførelse og efterbehandling ved billeddiagnostisk og billedvejledt behandling,
| Information Kommunikation | • have styr på div. forberedelser til de enkelte us. samt relevante efterbehandlings regimer (risiko for blødning, drikke rigeligt), som patienter og eksterne afdelinger kunne spørge til. • Reaktioner på kontrast, subcutanudsivning.
|
| Interne og eksterne samarbejdspartner etik | • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål. Evt. deltagelse i kapacitetskonf. • Kunne handle etisk forsvarligt.
|
• Selvstændigt påtage sig ansvar for omsorg, pleje, information, rådgivning og inddragelse med udgangspunkt i det enkelte menneskes behov i forbindelse med udøvelse af professionen,
| Omsorg Pleje Information | • kunne varetage pt. behov for omsorg, pleje samt information - under hensyntagen til den enkelte. Dette ved at deltage i disse opgaver på røntgenafdeling, samt deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner, se særskilt mål.
|
| Observation af pt. Handling på baggrund af observationer. | • Viden om og håndtering af kontraststoffer og deres virkninger og bivirkninger. • Viden om og håndtering af akutkassen og dens anvendelse. • Korrekt opbevaring af kontrast og korrekt optrækning af kontrast. • Kan observere pt. før, under og efter kontrastindgift. • Kan kende tegn på behandlingskrævende symptomer. • Kan handle på sine observationer. • Eks: hvor e-gfr/creatinin er udenfor normal området, en patient der tidligere har reageret på i.v kontrast.
|
| Etik | • Grundviden om etik (pligt/nytteetik) og kan reflektere over egne og andres handlinger i forhold til, de etiske dilemmaer som kan opstå, som følger af udførelse af undersøgelser på en billeddiagnostisk afd. og på eksterne afdelinger. Eks. hvad er det rigtige, at gøre i en given situation. • Etiske grundpositioner • Etik for radiografer i Danmark • Eks: hvilken pt. der skal undersøges først.
|
• Informere, rådgive og inddrage patienter, pårørende og samarbejdspartnere i forhold til specialiseret forberedelse, udførelse og efterbehandling af undersøgelser og behandlinger,
| Information Kommunikation Patientperspektiv Interne og eksterne samarbejdspartner | • Anvendelse af kommunikation / information til patienter og pårørende, tilpasset til hvor patienten aktuelt er, i sit forløb. Kendskab til patientforberedelse og diverse patient forløb. • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner.
|
• Håndtere og selvstændigt indgå i kommunikation i forskellige kontekster, herunder indgå i en ligeværdig, dialogbaseret og værdiskabende relation med borgere, patienter, pårørende og tværprofessionelle samarbejdsparter,
| Kommunikation Patientperspektiv Interne og eksterne samarbejdspartner Respekt | • Anvendelse af kommunikation / information til patienter og pårørende, tilpasset til hvor patienten aktuelt er, i sit forløb. Kendskab til patientforberedelse og diverse patient forløb. • Kommunikation i mange forskellige situationer, med forskellige patientkategorier i ikke forventelige kontekster. • Deltagelse i studieaktivitet og patientforløb hos tværfaglige ekstern samarbejdspartner.
|
| Interne og eksterne samarbejdspartner | |
| It systemer | • Ris, pacs, Labka, anywherium, NordEPJ, PRI
|
| Ansvar for egen læring Selvstændighed | • Deltage aktiv, overholde aftaler, møde velforberedt, ansvar for egen læring, kunne vælge fornuftige valgfrie aktiviteter.
|