Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Studerende – Mål for CT undersøgelser 4. semester

 

Foruden de overordnede mål som er gældende for semestret, er nedenstående mål mere specifikt uddybet.

Apparatur:

Den studerende skal have viden om og færdigheder i at kunne anvende, samt kunne reflektere over (det er den teori vi forventer, at du har med dig):

  • • Hvordan er en CT skanner opbygget.

  • • Hvordan foregår billeddannelsen ved CT.

  • • Sekventiel/Axial og helical/spiral teknik, eks. snittykkelse og pitch faktor

  • • Detektorsammensætning

  • • Dosis modulering.

  • • Strålehygiejne og hygiejniske principper.

  • • Artefakter.

  • • Billedkvalitet.

  • • Algoritmer

  • • Anatomi, fysiologi og patologi.

 

Desuden skal den studerende selvstændigt kunne:

  • • Udføre de for stuen almindelige forekommende undersøgelser.

  • • Klargøre stuen, herunder tjekke akutkasse samt ilt og sug.

  • • Indhente relevant oplysning om forundersøgelser.

  • • Informere/vejlede patienten relevant før, under og efter undersøgelsen, så der sikres patient inddragelse.

  • • Informere/vejlede pårørende og personale relevant før, under og efter undersøgelsen.

  • • Varetage patientens behov for omsorg og pleje.

  • • Redegøre for kontraststoffets opbygning.

  • • Redegøre for kontraindikationer for kontrastindgift (i.v.)

  • • Redegøre for akutkassens indhold og anvendelse.

  • • Anlæggelse af venflon under supervision.

  • • Klargøring af i.v. kontrast under supervision.

  • • Observere pt. før, under og efter undersøgelsen, samt handle på evt. reaktioner.

  • • Kritisk billedevaluering, i forhold til gældende billedkriterier.

  • • Generel evaluering og refleksion over planlægning og afvikling af undersøgelsen.

  • • Identificere og afgrænse egen rolle i forbindelse med undersøgelse af dårlige patienter, hvor der er andre personalekategorier tilstede.

  • • Udfører sikker patient identifikation med closed loop udfra modalitets specifikt stop op

  • • Arbejde ergonomisk.

  • • Overholde sit kompetenceområde.