Studerende – Mål for knogle undersøgelser, 4. semester
Foruden de overordnede mål som er gældende for semestret, er nedenstående mål mere specifikt uddybet.
Undersøgelser: Den studerende skal selvstændigt kunne varetage afdelingens mest almindeligt forekomne undersøgelser. Desuden skal den studerende kunne fotografere afdelingens komplicerede undersøgelser under vejledning.
Den studerende skal have viden om og færdigheder i at kunne anvende, samt kunne reflektere over (det er den teori vi forventer, at du har med dig):
• Kv og mAs i forhold til det aktuelle organ.
• Grov og fin fokus.
• Indblænding.
• Raster.
• Automatisk eksponeringskontrol samt 2 og 3 punkt teknik (eksponeringstekniker).
• Forskellige metoder (bucky = detektor under lejet, løst loftrør = fri detektor, vægstativ).
• Røntgenrørets opbygning.
• Geometri (fokus/detektor afstand, objekt/detektor afstand.)
• Strålehygiejne
• Hygiejniske principper.
• Detektorens opbygning direkte og indirekte DR.
• Hvilken betydning og funktion har de forskellige knapper.
Den studerende skal selvstændigt kunne (det er vi forventer, at du kan, når du er færdig med modaliteten):
• Klargøre stuen, herunder tjekke akutkasse, ilt og sug, dato udløb for remider og udfylde kvalitetstjek skema.
• Arbejde ergonomisk, i forhold til stuens undersøgelser.
• Informere/vejlede patienten relevant før, under og efter undersøgelsen, så der sikres patient inddragelse.
• Informere/vejlede pårørende og personale relevant før, under og efter undersøgelsen.
• Varetage patientens behov for omsorg og pleje, dvs. kunne handle ex. hvis pt. bliver dårlig.
• Kritisk billedevaluering, i forhold til gældende billedkriterier.
• Anvende afdelingens PRI og RIS system.
• Redegøre for anatomi, fysiologi og patologi.
• Generel evaluering og refleksion over planlægning og afvikling af egne undersøgelser.
• Udfører sikker patient identifikation med closed loop udfra modalitets specifikt stop op.
• Overholde sit kompetenceområde.