Viden/færdighed/kompetence | Nøglebegreber | Afdelingens forståelse af læringsudbyttet og forslag til læringsmuligheder |
VIDEN – DET SOM DEN STUDERENDE VED (6. semester) |
Viden om, kan forstå og kan reflektere over klinisk lederskab på tværs af professioner, sektorer, organisationer og institutioner, | Lederskab Samarbejde Kvalitet Patientforløb | |
| Mammografi Gennemlysning Ultralyd | • Viden om, kan forstå og reflektere over anvendelse af modaliteterne mammografi, ultralyd, gennemlysning. • Bekendtgørelse 669 og 671. • ALARA
|
FÆRDIGHEDER – DET SOM DEN STUDERENDE KAN (6. semester) |
• Anvende og begrunde radiograffaglige standarder og mestre fremstilling af billedmateriale til diagnostik ved røntgen-, CT-, MR- og ultralydsundersøgelser på baggrund af en vurdering af det enkelte menneskes situation og den nødvendige teknologi,
| Rtg. MR CT UL Mammografi Gennemlysning | • Kunne anvende og begrunde den mest optimale metode: rtg., MR, CT, UL, mammografi og gennemlysning med sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op. • Vedr. UL planlægning, ikke selvstændig skanne.
• Se særskilt mål for konventionel rtg., CT, MR, UL, gennemlysning og mammografi.
|
• Anvende, begrunde, vurdere og formidle radiograffaglige teknikker og metoder ved valg af modalitet i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af røntgen-, CT-, MR- og ultralydsundersøgelser samt vurdere teknologiens muligheder og begrænsninger med henblik på optimal udnyttelse,
| Undersøgelsesteknik og metode | • Kunne anvende og begrunde den mest optimale metode: rtg., MR, CT, UL, mammografi og gennemlysning. Herunder begrunde valg af tekniske parametre, samt Sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op. • Se særskilt mål for konventionel rtg., CT, MR, UL, gennemlysning og mammografi. • Formidling: i forhold til forberedelse og planlægning af de enkelte undersøgelser, via kontakt til mono og tværfaglige samarbejdspartner.
|
• Mestre medicinhåndtering, medicinordination inden for en rammedelegering, observation af virkning og bivirkning samt mestre adækvate handlinger og formidle disse i forhold til administration af kontraststoffer og anden udvalgt medicin til brug ved røntgen-, CT-, MR- og ultralydsundersøgelser,
| Observation af pt. Handling på baggrund af observationer. | • Viden om kontraststoffer og deres virkninger og bivirkninger. • Viden om akutkassen og dens anvendelsen. • Kan observere pt. før, under og efter kontrastindgift. • Kan kende tegn på behandlingskrævende symptomer og kan handle på sine observationer.
|
| Fagidentitet | • Finde sin egen måde, at udøve radiografi faget, samt bruge daglige vejledere og kliniske vejledere som rollemodeller. • Udarbejdelse af tværfaglige kvalitetsprojekt. • Etik for radiografer • Kritisk stillingtagen til datasøgning. • Overholdelse af kompetenceråde.
|
• Vurdere og anvende viden om sundhedsvæsenet, kvalitetssikring og sundhedsøkonomi og på baggrund heraf mestre og formidle klinisk lederskab af patient-, pleje- og behandlingsforløb såvel mono-, tværprofessionelt som tværsektorielt,
| Kvalitetssikring Kvalitetsudvikling Ledelse Prioritering | |
• Anvende analysemetoder og vurdere laboratorieresultaters indvirkning i forhold til administration af kontraststoffer, og anden udvalgt medicin til brug ved røntgen-, CT-, MR- og ultralydsundersøgelser,
| Labka Blodprøver Indikationer og kontraindikationer for kontraststoffer | • Kan søge resultater i Labka i forhold til kontrastindgift. • Kan vurdere at fremsøge resultater er gyldige som indikation på at kontrastindgift kan tilrådes/frarådes. • Indikationer og kontraindikationer ved kontrastindgift. • Handlemuligheder ved manglende blodprøve. • Referenceinterval for e-GFR/ creatinin værdier.
|
• Anvende og begrunde faglige standarder og mestre fremstilling af specialiseret billedmateriale ved røntgen-, CT-, MR- og ultralydsundersøgelser på baggrund af en vurdering af det enkelte menneskes situation og den nødvendige teknologi,
| Rtg. MR CT UL Mammografi Gennemlysning | • Protokoller/visitationer udover det rutinemæssige. • Vedr. UL planlægning, ikke selvstændig skanne. • Se særskilt mål for konventionel rtg., CT, MR, UL, gennemlysning og mammografi.
|
| Samarbejde Patientforløb Ledelse Prioritering | |
| It systemer | |
| Kvalitetssikring kvalitetsudvikling | • PRI • Konstanstest. • Daglig test af udstyr (ilt, sug, teknik) • CPR, ASS.NR, sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op • Pakkeforløb. • UTH • Udarbejdelse af tværfaglige kvalitetsprojekt.
|
• Mestre relevante studie- og arbejdsmetoder til at opsøge, vurdere og fortolke empiri, teori og forskningsmetoder samt initiere og deltage i innovations-, udviklings- og forskningsarbejde.
| Selvstændighed Ansvar for egen læring | • Kritisk datasøgning. • Ansvar for egen læring. • Aktiv og deltagende tilstedeværelse. • Opsøgende i forhold til udviklings og forskningsprojekter. • Kvalitetsprojekt. • Udforsk.
|
KOMPETENCE – kombination af det den studerende ved og kan (6. semester) |
| Interne og eksterne samarbejdspartner etik | • Formidling: i forhold til forberedelse og planlægning af de enkelte undersøgelser, via kontakt til mono og tværfaglige samarbejdspartner. • Kapacitetskonference (som inspiration) • Sammenhængende patientforløb. • Patientinddragelse.
|
• selvstændigt påtage sig ansvar for omsorg, pleje, information, rådgivning og inddragelse med udgangspunkt i det enkelte menneskes behov i forbindelse med udøvelse af professionen,
| Omsorg Pleje Information kommunikation | • kunne varetage pt. behov for omsorg, pleje samt information - under hensyntagen til den enkelte. Dette ved at deltage i disse opgaver på røntgenafdeling. • Anvendelse af kommunikation/information til patienter og pårørende. Tilpasset til hvor patienten aktuelt er, i sit forløb.
|
| Observation af pt. Handling på baggrund af observationer. | • Viden om kontraststoffer og deres virkninger og bivirkninger. • Viden om akutkassen og dens anvendelsen. • Kan observere pt. før, under og efter kontrastindgift. • Kan kende tegn på behandlingskrævende symptomer og • Kan handle på sine observationer. • Eks: hvor e-gfr/creatinin er udenfor normal området, en patient der tidligere har reageret på i.v kontrast. • Anvende forskellige medicindatabaser såsom pro.medicin og interaktionsdatabasen
|
• håndtere og prioritere tilstedeværende ressourcer og kan påtage sig ansvar for at træffe kvalificerede valg på baggrund af faglige, etiske og juridiske betragtninger i en kompleks og udviklingsorienteret professionsfaglig kontekst,
| Ledelse Prioritering Kvalitet Samarbejde | |
| etik | • Grundviden om etik (pligt/nytteetik) og kan reflektere over egne og andres handlinger i forhold til, de etiske dilemmaer som kan opstå, som følger af udførelse af undersøgelser på en billeddiagnostisk afd. og på eksterne afdelinger. Eks. hvad er det rigtige, at gøre i en given situation. • Etiske grundpositioner • Etik for radiografer i Danmark
|
• selvstændigt varetage mono- og tværprofessionelt klinisk lederskab, der understøtter innovative løsninger af sundhedsfaglige problemstillinger, som bidrager til patient-/ borgeroplevet kvalitet og sammenhæng i og på tværs af sundhedsvæsenets forskellige sektorer,
| Ledelse Prioritering Kvalitet Samarbejde | |
• selvstændigt påtage sig ansvar for at informere, rådgive og inddrage patienter, pårørende og samarbejdspartnere i forhold til specialiseret forberedelse, udførelse og efterbehandling af undersøgelser og behandlinger,
| Information Kommunikation Patientperspektiv Interne og eksterne samarbejdspartner | |
| Samarbejde Patientforløb Ledelse Prioritering | |
| Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling | • PRI • Konstanstest. • Daglig test af udstyr (ilt, sug, teknik) • CPR, ASS.NR, sikker patient identifikation med close loop udfra modalitets specifikt stop op • Pakkeforløb. • UTH
|