Håndtering af fast vagt i AMA
• Information til koordinator i forhold til behov for fast vagt til en patient, sker så tidligt som muligt.
• Koordinator kan, gennem dialog med læge, der melder patienten/sygeplejerske, der passer patienten, træffe beslutninger ud fra følgende overvejelser afhængig af situationen, faglige argumenter, selvmordsrisikovurdering:
1. Beslutning om etablering af fast vagt så hurtigt som muligt.
2. Beslutning om etablering af skærmning/kameraobservation/hyppige tilsyn således, der kan træffes en beslutning om etablering af fast vagt eller ikke, baseret ud fra aktuel observationsperiode i AMA.
3. Kontakt til Vikarservice telefonisk eller via elektronisk bestilling AXP, om der er vikarer på listen – såfremt der er det, kontaktes aktuelle vikar i forhold til aftale om fremmøde.
4. Der sendes en sms til vikarlisten (sygeplejestuderende/sosa).
5. Der sendes en sms til AMA sygeplejersker + AMA social- og sundhedsassistenter.
I sms’en skal det tydeliggøres, at man svarer på koordinators tlf. nr.
6. En ”ringerunde” ved at ringe til personalet ud fra alarmeringslisten.
7. Indledes en dialog blandt de tilstedeværende i forhold til, hvem der kan forlænge sin mødetid. Der skal været lavet en plan i forhold til dækning af vagten inden vagtskifte.
8. Kontaktes afsnitsledende sygeplejerske med driftsuge som sparring i forhold til løsningsmuligheder for at dække vagten. Og eventuelt muligheden for indkald af personale fra eksternt vikarkontor.
Der foretages løbende en vurdering i forhold til behovet for fast vagt minimum 1 gang i hver vagt.