Forløbsbeskrivelse for patienter, der genhenvender sig indenfor 72 timer efter udskrivelse
Beskrivelse
I den Administrative Sundhedsaftale står der på side 35 under Kontaktmulighed til sygehusambulatorier og sygehusafdelinger (pkt. 5.2.9).
Kontaktmulighed efter indlæggelse og ambulant besøg
Hvis der opstår problemer i relation til indlæggelses- eller ambulant forløb har borgere, pårørende, kommunalt sundhedspersonale og praktiserende læger mulighed for telefonisk at kontakte udskrivende afsnit eller ambulatorium i op til 72 timer efter udskrivelsen.
Denne ordning harmonerer hensigtsmæssig med aftalen om, at epikrisen skal være egen læge i hænde senest tre hverdage efter udskrivelsen.
I tidsrummet på de 3 døgn (72 timer) har patienten ret til at henvende sig til den udskrivende afdeling, såfremt der opstår problemer, som er relateret til det som var patientens problem under indlæggelsen.
Der findes tre typer af genhenvendelser, herunder ses forløbet:

Formål
Patienterne sikres en korrekt, rettidig og sikker behandling uanset henvendelsestype.