Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

EVAR

 

Formål:

At behandle aortaaneurismer på den mindst invasive måde som muligt, ved at anlægge stents i aorta. Endo Vascular Aorta Repair.

Når patienten er desinficeret og afdækningen lagt, sidder OP-sygeplejerskerne ”stand by” i buret ved stuen. Vores hjælp er påkrævet ved akut åbning af abdomen (sjældent) eller blødning i lysken.

 

 

Vigtige afsnit

 

Nøglepunkter

Lejring:

Patienten lejres, som til aortaaneurisme, på røntgenlejet på hybridstue 8.

Der er ingen narkosebøjle, så afdækningen hænges op i dropstativ eller lignenede. I nederste skuffe på bagvæggen af lokalet ligger en kulissestang forlænger, der skrues på lejets venstre side, til evt at sætte ”Annelise” fast på.

Diatermiplade er i skuffen under apparatet.

 

Desinfektion:

 

 

Klorhexidinsprit 0,5 % x 2.

Fra papillerne til og med begge lysker. Godt ud i siden og til over knæene.

Desinfektion af operationsfelt

Fremstilling til central kar. EVAR:

TV-op.’s sterile depot:

Kargrundkasse

 

Karkasse

Central karkasse

Omnitragt, V5A-1 + V5A-2 + V5A-3

eller V6A-1 + V6A-2 + V6A-3

eller V7A-1 + V7A-2 + V7A-3

Fogarty 3,4 og 5

 

 

Fælles sterile depot:

 

Stort grundsæt

OP-tape, 3 stk Åbnes

Genitaliastykke

 

Stykke med klæb 75x75 x1

Karsug Vent

Diatermihåndtag

 

 

Derudover findes:

2 rulleborde

Flowmåler kan hentes ved behov

Ekstra afdækning forefindes i skabet på Hybridstue 8

 

Fremstilling til perifer kar, Hybrid OP:

 

TV-op`s sterile depot:

 

Kargrundkasse

Central karkasse

Karkasse

 

Fogarty 3,4 og 5

Løse instrumenter

 

Fælles sterile depot:

 

Stort grundsæt

OP-tape, 3 stk Åbnes

Genitaliastykke

 

Karsug

Diatermihåndtag Vent

Stykke med klæb 75x75 x 1

 

Derudover findes:

 

Flowmåler og prober

Patch eller proteser, hvis disse er kendt på forhånd. Ellers bruges gangvagten.

2 rulleborde, et til rene ting og et til urene.

 

 

 

 

Åbnes

 

 

 

Lukkes ikke op fra start

 

 

 

 

 

 

 

Indhold i stort grundsæt

 

 

Til ”sikring” af genitaliastykke samt til at ”samle” vores afdækning med rtg´s

 

 

 

 

 

 

 

 

Et bord til rene ting og et bord til urene

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Evt, luk ikke op

Evt, luk ikke op

 

 

Åbnes ikke

Se opskrift for den pågældende operation

 

 

 

Indhold i stort grundsæt

 

 

 

Opdækning:

Kl 8.00 (kl 8.45 ved Staffmeeting) dækkes op, samtidig med radiograferne.

Vi har et månebord (som hentes på gangen på røntgen) og et assistancebord (som hentes i steril vaskerum, bag hybridstuen)

Assistancebordet dækkes op som til TEA. Der pakkes ikke engangsmaterialer ud – på nær knivsblad 24 og knivholder. Assistancebordet holdes overdækket med 2 stk Trollycover til højre for radiografernes månebord (ned mod hjørnet)

Lampehåndtag, 7 servietter, 4 stk peaner + Mayosaks og præparat seddel lægges på radiografens månebord. Jodeservietter, kitler og afdækning bliver på vores. Se side 3 *

 

 

 

 

 

Samarbejdet på Hybridstue 8

 

 

Der angives 2 forskellige start tidspunkter for proceduren. Dette afhænger af, om der er Staff meeting eller ej. RØD skrift er gældende for indgreb på dage MED Staff meeting.

Proceduren foretages primært tirsdage eller torsdage

Proceduren skal indtil videre tænkes som en generel aftale, der indbefatter både perifere kar/stent procedurer og EVAR.

 

Dagen før indgrebet

Radiografer sørger for temperaturen sænkes til 21 grader.

 

Dagen for indgreb

 

Klargøring af stuen 7:30

7.30 kommer operations- og anæstesi- sygeplejersker på hybridstuen.

Operationssygeplejersker medbringer utensilier, der skal bruges til det planlagte indgreb – se fremstillingsliste til hybridstuen.

Vi sørger for af-spritning af stuen – og opredning af lejet med blåt engangslagen og lille hovedpudebetræk, der er i vores skab. Vi monterer også lang kulissestang der er i nederste 3. skuffe på stuen – denne er beregnet til omnitragt hvis der skal åbnes. Der læses om patienten og det planlagte indgreb.

7.45 kommer radiografer til stuen – De opstarter apparatur, kører leje og c-buen på plads samt lægger lejringsudstyr som armborde og knæpuder frem.

 

Opdækning til indgrebet 8:00

Operationssygeplejersken kan ringe til dagens operatør, hvis der er spørgsmål ift. dagens procedure og teamets roller ift. rækkefølge, afdækning osv.

Radiograf bestiller patienten ned til kl 8:15. Herefter dækkes der op til dagens indgreb. Radiograf og operationssygeplejerske pakker ud i fællesskab, men på hver deres bord. Assistancebordet dækkes op som til TEA uden engangsudstyr. Omnitragt og central karkasse skal IKKE åbnes fra start.

Assistancebordet er forbeholdt instrumenter/utensilier til åben kirurgi og er operationssygeplejerskens.

Servietter tælles i samarbejde med radiografen De får 7 servietter, 4 stk små peaner, mayosaks og medikamentseddel over på deres månebord.

* Vores månebord dækkes med med et Trollycover på langs. Herpå lægges jodeservietter, kitler og af dækning, som igen dækkes med Trollycover på langs. Vores borde placeres nede mod bagerste hjørne af stuen.

 

Modtagelse af patient 8:15

Der udpeges 1 fra hver af teamets faggrupper til at tage imod patienten. Disse vil være ansvarlige for en god og rolig modtagelse af patienten og kontakt med denne samt identifikation og lejring. Operationssygeplejersken lægger KAD, hvis det er nødvendigt.

Efter modtagelsen af patienten lukkes der for al trafik via døren ud til røntgen gangen og trafikken skal foregå fra ”buret” eller ”vaske- forrummet”.

Operationssygeplejersken desinficerer patienten og afdækning af patienten er en fælles opgave mellem steril operationssygeplejerske og steril radiograf, hvor vi supplerer med de stykker, der forefindes i hver vores afdækningssæt. Udgangspunktet er, at patientens fødder skal være synlige og vi lapper samlingerne ved midt femur og distalt med OP-tape.(for at undgå, at de lange guidewires fanges der). Genitalie stykket forstærkes med OP-tape på begge sider, der skal være gode frie lysker.

Afdækning af apparatur, skærme, c-bue sørger radiograferne for evt. med hjælp af operationssygeplejerske.

 

 

Indgreb på dage m Staff meeting:

7:30-7:55 Klargøring af stuen – samarbejde mellem operationssygeplejersker, anæstesisygeplejersker og radiografer, som beskrevet ovenfor.

8:00-8:45 Staff meeting.

8.45 mødes teamet på hybridstuen. Der deles informationer ift. fælles aftale om stuens afvikling; indgrebets type, specielle hensyn ift. patienten og opdækningsbehov ift. operations-udstyr, stente mm. Herefter dækkes op som beskrevet ovenfor.

Radiograf bestiller patienten ned til kl. 9.00 hvis andet ikke bliver aftalt, når vi mødes 8.45

9:00 modtagelse af patient.

 

 

Nyttige informationer.

 

Radiograf nummer koordinering: 65258

T/V op koordinering: 64692

Anæstesisygeplejerske koordinator: 61720

Anæstesisygeplejerske tilknyttet hybridstuen: 61736

Operationssygeplejersker tager dect telefon i lommen fra kontoret: 64693 eller stue 5 telefon 64714

Adgang til computer på hybridstuen: rtgsrtgs

 

Vi må benytte forklæder på røntgen, disse tages først og fremmest fra forrum med steril vask.

Ligeledes muligt at låne røntgen briller.

 

 

 

 

 

20/10-2020