Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Håndtering af apparatur til klinisk brug

 

Formål:

  • • At sikre en effektiv og sikker håndtering af apparatur til klinisk brug og forebygge brugerfejl og utilsigtede hændelser, der relaterer sig til forkert håndtering af apparatur.

 

Anskaffelse af nyt apparatur:

  • • Apparaturet bliver sendt til teknisk afdeling, hvor det bliver registreret til afdelingen samt kontrolleret og testet.

  • • Inden apparatet tages i brug af afdelingen, vil en repræsentant fra det enkelte firma eller personale gennemgå og undervise i apparatets funktion.

  • • Der skal altid foreligge dansk brugsanvisning til det enkelte apparat – og denne skal følge apparatet.

 

 

Ved fejl/Defekte instrumenter:

  • • Defekte instrumenter/apparatur sendes som hovedregel til teknisk afdeling. Der udfyldes formular via desktop

  • • Hvis Teknisk Afdeling ikke kan reparere instrumenterne/apparatur kontakter de firmaet.

  • • Instrumenter/apparatur som er på prøve i afdelingen skal altid tjekkes af teknisk afdeling og rengøres inden det tages i brug, samt returneres til firmaet efter prøveperioden.

 

Ved forkert håndtering eller fejlfunktion af apparatet, er operatøren ansvarlig for rapportering i journal samt informere patienten om fejlen. Hændelsen registreres som en utilsigtet hændelse og det aftales mellem kirurg og sygeplejerske hvem der rapporterer/registrerer hændelsen.