Klargøring og rengøring af operationsstue på Mamma- Plastik OP
Formål:
At sikre, at operationsstuen klar- og rengøres ud fra de hygiejniske og arbejdsmiljømæssige forskrifter, der er at finde i PRI.
Præoperativ klargøring
af OP-stuen varetages af operationspersonale inden dagens operationer påbegyndes:
• Afspritning af alle flader på OP-stuen og OP-lampe m.m.
• Computeren tændes og relevante programmer findes.
• Operationslampe og lejesokkel afprøves og kontrolleres.
• Kontrol af stuens ventilationssystem.
Før hver operation:
• Lejet anbringes (hvor det er muligt) hensigtsmæssigt af hensyn til indgrebet. Samt eventuelt lejringsudstyr findes.
• Tekniske apparaturer, fx diatermiapparat, sugeapparat, ilt m.m. der skal anvendes, kontrolleres og afprøves.
• Kontroller at relevant inventar, instrumenter samt eventuelt implantater er tilstede på operationsstuen.
• Opdækning af instrumenter
Postoperativt/oprydning:
• Oprydning må påbegyndes, når den sidste hudsutur eller hudstabler er sat i cutis, og forbindingen er placeret over cicatricen.
• Instrumenter sorteres og anbringes i net eller tilhørende instrument container.
• Alt affald kommes i affaldssække. Ved meget blodigt affald kommes det i specielle sække til risikoaffald, som står i affaldsrummet.
• Snavset linned kommes i snavsetøjsposer.
• Rengøringspersonalet bestilles til en klargøring af op-stuen og efter sidste operation, bestilles en daglig.
• Stuen samt stuens skabe fyldes op.