Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Etablering af indendørs venteareal for patienter mistænkt for Covid-19

Baggrund

Grundet stigende smitte med covid-19 kan det ikke udelukkes, at der bliver behov for at udvide ventearealer for upåvirkede patienter mistænkt for eller med bekræftet covid-19. Ventearealet skal sikre, at patienter uden covid-19 ikke smittes under ophold i akutmodtagelsen, idet ventearealets opbygning muliggør overholdelse af afstandskrav.

 

Ventearealet er forberedt, men sættes ikke i drift før følgende betingelser er opfyldt:

 

  • • Antal af isolationspatienter, som triagerer gul eller grøn er klart stigende

  • • Der er mere end tre ventende isolationspatienter i ambulancegården

  • • Beslutning om ibrugtagning af området træffes af vagthavende akutlæge.

 

Der er i ventearealet mulighed for umiddelbart at have 9 ventende isolerede patienter. Ved behov kan arealet udvides. Ved ibrugtagning opsættes skilte ved ambulanceindgang 2 (ligger på afsnitsledende sygeplejerskers kontor, Akutmodtagelsen).

 

Arealet bemandes med en vurderingsforvagt, der overvåger patienterne. Det forventes ikke, at vurderingsforvagten starter udredning af patienterne.

 

Arbejdsgang for gående patienter:

 

Før ankomst:

  1. 1. Egen læge/vagtlæge melder patient til AMK

 

  1. 2. AMK adviserer sekretær

  • • Sekretær indlægger som vanligt, inkl. bestilling af prøver (blodprøver) mm

Ved ankomst:

  1. 3. Patient ringer til forløbskoordinator

  • • Forløbskoordinator henviser patient til ringeklokke ved ambulanceindgang 2

  • • Forløbskoordinator orienterer sekretær, og aktiverer blodprøver i columna

  • • Forløbskoordinator bestiller POCT-test i KMA

  • • Forløbskoordinator får papirer inkl. Poct-rekvisition transporteret til 06 (Vælg: sekr., sygeplejerske eller portør)

 

  1. 4. Sekretær placerer patient på cetrea (Vælg: ekstra senge) + vanlige procedurer

 

  1. 5. O6 – Forvagt henter patient ved ambulancegang 2, og henviser pt. til ledig stol

  • • Kendte covid-positive patienter placeres langs væggen i højre side af lokalet

  • • Obs Covid-19 patienter placeres på venstre side af skillevæg. Så vidt mulig benyttes hver anden stol.

  • • Patienten triageres (brug skabelon: triage) og identificeres med armbånd (brug skabelon: identifikation af patient)

  • • Ved højere triage end gul og grøn kontaktes forløbskoordinator (64360), som foranlediger at patienten køres til kerneområdet

  • Ved rød triage udløses desuden akutkald

  • • Patienten podes efter procedure (label på prøveglas)

  • • Skift iso-tøj mellem hver patient

  • • Der bestilles Poct-test prøve i columna opgavesystem (Vælg: bioanalytiker)

  • • Poct test prøve afleveres i LAF-bænk på gang 3

 

  1. 6. Når patient har forladt O6 rengøres stol med Ethanol klud (Blå)

 

  1. 7. Bruger en patient toilettet bestilles isolationsrengøring via columna opgavesystem (Vælg: Rengøring + underopgave: isolation)

Klar til vurdering ved læge på gang 1,2 eller 3

  1. 8. Forløbskoordinator henviser patient til stue og udpeger modtagesygeplejerske

  2. 9. Modtagersygeplejerske henter patient i O6 og følger på stue

  • Vanlig modtagelse opstartes (Kontaktårsag, akut sygeplejestatus evt. retriage ved behov).

 

Det er aftalt med Klinisk Biokemisk Afdeling, at der også kan tages blodprøver i 06 ved behov. Ligesom det er aftalt med rengøringen, at der kan forekomme opgaver her.