Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Quick-guide til sygeplejersker til opstart i NordEPJ

 

 

Find NordEPJ i startmenuen Billede 1

 

Log ind i med dit 4-cifret alias og din kode i rette kontekst

OBS..! Skal man dokumentere på dagkirurgisk patient, skal man være logget ind i 80012260

Skal man dokumentere på indlagt patient skal man være logget ind 80012211.

OBS…! Evt. skifte mellem patienterne, hvis den første er indlagt og næste er dagkir.

Hvis der bliver brug for at skifte mellem Dagkir og indlagt, kan man blot trykke F11 og vælge et andet område

 

Man kun skal vælge mellem nedenstående, når man opretter favoritter ved hjælp af stjernen.

Billede 3

 

Bookingmodulet åbnes

 

Billede 2

  • • Vælg som tidligere ud fra afviklingslistens muligheder

  • • Herefter åbner Bookingmodulet (Bookplan) som vi kender det.

  • • Listen ligger åben ved siden af NordEPJ, som den også gør i dag

Når du tager patienten ind, skal du lave statusskifte, som du er vant til (mødt ? start)

Herefter skal du højreklikke på patienten et vilkårlig sted på linjen i bookingmodulet og vælge ”Gå til”

Billede 4

 

En årsag til, du skal gå via Bookplan er, at nogle opgaver (aktiviteter, procedurer og standardplaner) ligger på bookingen og bookingen udruller/aktiverer ikke disse, hvis du ikke går ind via bookingmodulet(Bookplan).

 

Dokumentation i NordEPJ

Standardtekst

Når du dokumenterer i NordEPJ er der mulighed for at sætte standardtekst ind i alle fritekstfelter. (højreklik i fritekstfeltet og tryk tilføj standardtekst)

Alle vores tidligere standardtekster ifm patientvejledninger er tilgængelige.

(Kontakt MBS, hvis i ønsker at få oprettet standardfraser)

 

 

  1. 1. I plan og resultat skal du højreklikke et vilkårligt sted på venstre side af skærmen for at oprette standardplan eller aktivitet

Billede 6

 

  1. 2. Fold kirurgi ud, hvis du er på OP eller skal lave forundersøgelse til dagkirurgi og Somatik hvis du i et ambulatorie (ønh el. søvn) og dobbeltklik på den plan, du vil have oprettet.

Billede 5

 

  1. 3. Fravælg de aktiviteter der ikke er relevante, som standard kan du gå efter nedenstående, hvis du er i amb. – tryk OK, når du har valgt. Planen rulles nu ud.

Billede 10

 

  1. 4. Planen ser ud som følgende – Husk at tjekke at enheden er ØNH (da der kan være oprettet flere modtagelse af patient, Forberedelse ved forundersøgelsen, blodtryksmåling og pulsmåling åben)

 

Billede 11

Billede 12

 

 

  1. 5. Når du skal dokumentere, skal du ud i den røde prik, da systemet er bygget op på tidstro dokumentation og først er aktiv, når du ruller planen ud. (Der oprettes en ny blå prik, hvis du først dokumenterer senere og den skal du i stedet anvende, for at dokumentationen bliver tidstro) (resultatdelen)

For at dokumentere skal du højreklikke i feltet med prikken og vælge: Opret resultat

Billede 14

 

  1. 6. Når du har dokumenteret i et felt, så ændrer prikken sig til Billede 15

Hvis du siden skal se, hvad du har skrevet, så stiller du dig bare på feltet med ”bladet” og så ruller det du har skrevet sig ud nedenfor:

Billede 16

 

  1. 7. Når du er færdig med din dokumentation skal du vurdere om de aktiviteter, du har opstartet er vigtige i patientens videre forløb dvs at andre skal fortsætte med at observere og kunne følge op på aktiviteten. I så fald skal du lave aktiviteten til en ”fælles aktivitet” Der er grøn flueben ved en fælles aktivitet. (højreklik på aktiviteten og nederst, kan du markere for fællesaktivitet)

Billede 19

Patient data, pårørende, bostøtte, anden professionel kontakt, CAVE, OBS m.m.

Åbn ”Rullegardinet”, alle disse data skal gemmes her 

Billede 31 

Her registreres også evt. Negativ samtykke og anden cave (fødevarer, dyr, støv m.m.) 

 

Anæstesitilsyn

 

Hvis patienten skal ses til narkose på dagen eller skal have lavet papirstilsyn (tonsprojekt), så skal vi sætte patienten på patientlisten: H-anæstesi

Klik på ikonet: Billede 25 

Billede 24 

Søg H-anæstesi frem, tryk OK 

Billede 23 

Skriv evt. Note, tryk OK for at gemme 

 

Tandbeskytter – tilsyn

Højreklik på planlægningsdelen, vælg opret “Tilsyn/undersøgelse Ctrl + U 

Billede 29 

Billede 28 

Vælg tilsyn, Tryk OK 

Billede 27 

Tryk OK og du har sendt et tilsyn 

 

 

 

 

Hjælpedokumenter

Der er lavet forskellige mapper til ØNH-amb, SØVN og OP. Vi vil forsøge at opdatere løbende her i opstartsfasen, men det er svært at følge med, så i må have lidt tålmodighed eller spørg en af os superbrugere

FAQ (rn.dk)

NordEPJ Quickguide (rn.dk)

Opsætning af personlig printer til PTB.pdf (rn.dk)

Vejledninger til NordEPJ (rn.dk)

NødadgangtilpatienteriNordEPJ.pdf (rn.dk)

 

Superbrugere sygeplejersker

Jonas J

Annemette N.

Mie S

Helle M.

Dorthe N.

Anne B.

Rikke T

Marie B.

 

 

UTH og NordEPJ

Hvis du oplever utilsigtede hændelser i forbindelse med overgang og opstart af NordEPJ, som medfører skade eller risiko for skade, så skal du indberette hændelsen som en UTH.