Anmodning fra forsikrings- og pensionsselskaber
• Vi modtager per post eller mail med 3 blanketter fra selskabet: Anmodning om f.eks. journaloplysninger, underskrevet samtykke fra patienten og en blanket vi skal udfylde.
• Slå patienten op.
• Find den læge der primært har med patienten at gøre og læg blanketterne til lægen.
• Hvis patienten ikke er kendt i afdelingen afvises forespørgslen.
• Anmodningen er udfyldt af selskabet, og samtykkeerklæringen er underskrevet af patienten.
• Lægen udfylder vores blanket og underskriver den. Oftest beder lægen om at vedlægge journalnotater fra x-dato til og med x-dato - ellers dikteres der.
• Tag kopi af den underskrevne blanket.
• Dokumentér i EPJ ved at oprette "Aktindsigt/udl. journalmateriale".* Aktiviteten kan registreres både på forløbsansvaret og ligge kontekstløst, såfremt forløbsansvaret er afsluttet.
• Under udleveret materiale skrives f.eks. "Journalnotater fra xx.xx.xxxx til og med d.d."
• Under supplerende skrives f.eks. "Sendt til AP Pension d.d."
• Sæt pågældende læge på.
Eller (alt efter om der er bedt om journaloplysninger eller en statusattest)
• Dokumentér i EPJ ved at oprette et journalnotat med tillægskode BVAC20 "Udfærdigelse af erklæringer og attester".
• Under beskrivelse skrives f.eks. "Statusattest sendt til AP Pension d.d."
• Sæt pågældende læge på.
* I Region Nord er det ikke obligatorisk at procedureregistrere LÆ-blanketter i Psykiatrien.