Sekretær – Registrering – Afviste-listen i NordEPJ
Beskrivelse
Håndtering af afviste varetages af den sekretær, der har afvist en rekvisition.
Oprydning på listen varetages af de registreringsansvarlige.
Sådan findes afviste-listen i NordEPJ
Gå i NordEPJ.
Stå i organisatorisk kontekst (tryk F9, hvis du har slået et CPR-nummer op).
Vælg ”Visitation”.

Vælg ”Billeddiagnostiske rekvisitioner – afviste”.

Afviste fra d.d. skal ikke håndteres, da sekretærerne selv skal have mulighed for at nå at håndtere dem.
Der kan sorteres på dato i kolonnen ”Afvist”.

RIS
Slå patienten op i RIS ved at trykke ”Søg”.

Indtast CPR-nummer og tryk ”Søg”.
Læg mærke til, hvornår der står, at rekvisitionen er modtaget (se kolonnen ”Modtaget”) og fra hvem (se kolonnen ”Henvisende instans”) og sammenhold det med det, der står i NordEPJ i kolonnerne ”Rekvireret” og ”Rekvirent”.
NordEPJ

RIS

Kig herefter efter, om undersøgelsen har status ”Aflyst/afbrudt”.
Hvis alt ser ud til at være i orden, kan den håndteres – se overskriften ”NordEPJ – marker som håndteret”.
Hvis undersøgelsen er udført, og der er en ZPP-kode
Hvis undersøgelsen er udført = start- og sluttidspunkt, f.eks. med 1 minut, og der er sat en ZPP-kode på, skal der laves en beskrivelse. Det betyder, at når de dukker op på afviste-listen i NordEPJ, så skal afvisningen fortrydes – se overskriften ”NordEPJ – fortryd afvisning”.
NordEPJ – marker som håndteret
Højreklik på den relevante undersøgelse på listen.
Vælg ”Marker som håndteret” (Ctrl + H).

Tryk ”Ja”.

Hvis undersøgelsen af én eller anden årsag ikke burde have været afvist, skal afvisningen fortrydes – se overskriften ”NordEPJ – fortryd afvisning”.
NordEPJ – fortryd afvisning
Højreklik på den relevante undersøgelse.
Vælg ”Gå til Billeddiagnostik” (Ctrl + I).

Marker den relevante undersøgelse.
Den vil have status ”Aflyst”.

Højreklik.
Tryk ”Fortryd afvisning” (Ctrl + U).
