Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Håndtering af egenkontrol ved IT-nedbrud

Formål

At sikre opbevaring, håndtering og servering af fødevarer kan foregå hygiejnisk - og sundhedsmæssigt forsvarligt, i tilfælde hvor det elektroniske egenkontrolsystem eSmiley ikke er tilgængeligt pga. IT-nedbrud.

Målgruppe

Køkkenpersonale, Service og rengøringspersonale og klinisk personale, der producerer fødevarer, der håndterer fødevarer, serverer fødevarer eller foretager rengøring i Patientkøkken incl. kantiner, køkkenerne i Hobro og Farsø, afdelings- og anretterkøkkener i afsnittene.

Beskrivelse

Tilberedelse og produktion i Patientkøkkenet inkl. kantiner samt køkkenerne i Hobro og Farsø

I de enkelte afdelinger i Patientkøkkenet samt køkkenerne i Hobro og Farsø anvendes skemaer til registrering af varemodtagelseskontrol, temperaturcheck i produktionen, nedkølingsprocedurer, færdigtilberedningstemperaturer på mad der pakkes til afsnit med varm madvogn. Ligeledes på skemaer registreres temperatur på diverse frost- og kølerum/skabe. Skemaerne findes i nødproceduremappen

Færdigtilberedning og anretning i afdelingskøkken (køkken med genopvarmningsfaciliteter)

I de enkelte afdelingskøkkener findes skemaer til registrering af temperatur på fødevarer der skal færdigtilberedes, til registrering af temperaturkontrol på de kolde fødevarer der skal opbevares i afdelingskøkkenet til senere anretning og servering, samt én daglig registrering af temperaturen på frost- og køleskabe.

Se bilag: Egenkontrolsystem for afdelingskøkkener med genopvarmningsfaciliteter

 

Modtagelse af madvogne i anretterkøkken (køkken uden genopvarmningsfaciliteter)

I de enkelte anrettekøkkener findes skemaer til registrering af temperaturen på de kolde fødevarer der skal serveres senere, samt én daglig registrering af temperaturen på frost- og køleskabe. Der skal ikke registres på den varme mad, den serveres inden for 3 timers-reglen.

Se bilag: Egenkontrolsystem for afdelingskøkkener uden genopvarmningsfaciliteter