Omsorg for afdøde patienter i Radiologisk Afdeling
Formål
At sikre, at:
• lovgivningen for konstatering af dødsfald er overholdt
• den afdøde patient er korrekt identificeret
• afdødes pårørende informeres og der ydes omsorg på en værdig og respektfuld måde
Beskrivelse
Tillæg til den regionale retningslinje for omsorg for afdøde patient- dødsfald og dødsattester. https://pri.rn.dk/Sider/11723.aspx
Kun en læge kan konstatere dødens indtræden jf. Sundhedslovens § 176
Indlagte:
• Ved Indlagte patienter, hvor det tydeligt fremgår at der er fravalg af genoplivning tilkaldes vagthavende læge fra stamafdeling, for at konstatere dødens indtræden. Dødsfaldet registreres i patientjournalen og på ”lig blanket” af vagthavende læge fra stamafdeling. Afdøde transporteres til stamafdeling til istandgørelse.
Ambulante:
• Ved ambulante patienter, hvor det tydeligt fremgår, at der er fravalg af genoplivning, tilkaldes vagthavende radiolog for at konstatere dødens indtræden. Vagthavende Radiolog registrerer dødsfaldet i patientjournalen og på ”lig blanket” Herefter flyttes patienten til anden afdeling for videre foranstaltning. -Se bilag med samarbejdsaftaler for de forskellige matrikler.
Der er indgået aftale om at afdøde ambulante patienter kan flyttes med henblik på istandgørelse, m.v. Se bilag.
Et dødsfald, der er uventet, ikke er forudset af lægefaglige grunde eller som kan være en følge af fejl, forsømmelser eller ulykkelig hændelse i forbindelse med behandling eller forebyggelse af sygdom skal indberettes som utilsigtet hændelse til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD).
Den læge, der tilkaldes i anledning af dødsfaldet, afgiver også eventuel indberetning til politiet. Indberetning til politiet skal ske efter sundhedslovens § 179.
Referencer
Bilag: