Forsyning af utensilier
Formål
• At sikre de nødvendige forsyninger af utensilier
• At sikre at personalet har kendskab til bestilling, modtagelse og opbevaring af utensilier
• At sikre retningslinjer for opfølgning ved kvalitetsbrist i forbindelse med modtagelse af utensilier
• At sikre forholdsregler i situationer i forbindelse med svigt af forsyninger af utensilier.
Definition af begreber
Utensilier: Brugsgenstande til anvendelse i klinisk praksis f.eks. kanyler, handsker, plastre etc.
Eksterne rekvirenter: Eksempelvis Psykiatrien, hjemmepatienter, praktiserende læger osv.
Lagervarer: Udleveres fra Centrallager, Hjørring.
Skaffevarer: Afsendes direkte fra leverandøren til afdelingen. Skaffevarer til Sygehus Vendsyssel, sendes til Centrallager, som varemodtager og bortskaffer om muligt transportemballage.
Beskrivelse
Denne instruks omhandler udelukkende håndtering af utensilier, således er kontorartikler og øvrige produkter ikke omfattet af instruksen.
Bestilling
Alle utensilier uden undtagelse skal bestilles over ILS-online, Briksystem eller kombination heraf.
Såfremt det drejer sig om skaffevarer, der ikke kan bestilles via ILS-online eller Briksystem, kontaktes ansvarshavende indkøber, som vil oprette en ordre i ILS.
Haste- eller ekstraordrer kan bestilles ved direkte henvendelse til Centrallagerets telefon, som har nr. 9764 1475, alle hverdage mellem 7.30 og 15.00.
Modtagelse
Når varer modtages på Centrallager, Hjørring, kontrolleres de.
Opbevaring
Utensilier, der opbevares enten på Centrallageret eller på afsnittene, skal opbevares i henhold til følgende retningslinjer:
• I originalemballage eller erstatningsemballage, så varerne kan holdes støvfri
• Hylder og øvrige opbevaringssteder skal holdes fri for vand og fugt
• Ved rengøring må utensilierne først stilles på plads, når opbevaringsstedet er tørt
• Ved delplukning skal yderemballagen lukkes støvtæt igen
• Delplukkede sterilvarer skal pakkes i plastpose under transport til Sygehus Vendsyssel
• Delplukkede sterilvarer skal pakkes i plastpose og yderemballage ved forsendelse til eksterne rekvirenter
Returnering af bestilte varer/varer i udvalg
Lagervarer
Varer returneres til Centrallageret i originalemballage sammen med returvareblanket der har ILS-varenummer 000050. Der anføres rekvirentnummer, samt varenummer og antal på den/de returnerede varer.
Skaffevarer
Varer skal via den ansvarlige indkøber, så der kan oprettes en kreditnota på returneringen.
Afdelingen står selv for returneringen til leverandøren, og kontakten til indkøb.
Opfølgning ved kvalitetsbrist i forbindelse med modtagelse af utensilier og forholdsregler ved svigt af forsyninger af utensilier
Beskadigede varer modtages med angivelse af skadens omfang.
leverandøren kontaktes af Centrallageret.
Lagervarer
Såfremt en vare er i restordre vurderer Centrallageret, i samarbejde med Indkøb, leveringstiden i forhold til lagermængde på leveringstidspunktet.
Såfremt leveringstid ikke er fyldestgørende, aftales alternativ leverance. Kan alternativ ikke leveres indenfor nødvendig leveringstid, findes alternativ leverandør (hovedforbrugende afdeling kontaktes evt. for vurdering af alternativ vare).
Skaffevarer
Afdelingen informeres fra Indkøb eller leverandøren i det omfang episoden kan få indflydelse på den daglige produktion. Det aftales, om der skal leveres evt. alternativ, hvis en erstatningsvare ikke kan nå frem i tide; evt. om erstatningsvare/alternativ må leveres fra anden leverandør.
Sikkerhedstjek
Hver torsdag gennemgår Centrallageret alle rekvisitioner for ikke leverede varer, og leverandørerne kontaktes for udredning, såfremt der er behov herfor.
Steriliserbart medicinsk udstyr
MHT. steriliserbart medicinsk udstyr henvises til Infektionshygiejnens instruks:
8.1.10 Mærkning, transport og udpakning af steriliserbart medicinsk udstyr til og fra genbehandlingsenheden
Referencer