Klager vedr. fejl på utensilier, der anvendes til patientrelaterede opgaver
Formål
At anmeldelsen af klager vedr. oplevede fejl på utensilier, der anvendes til patientrelaterede opgaver, foregår på en systematisk og struktureret måde, således at der foreligger de nødvendige oplysninger for at behandle klagen. Dette for at bidrage til at fremme patientsikkerheden og øge kvaliteten i brugen af de utensilier, der anvendes til patientrelaterede opgaver.
Målgruppe
Medarbejdere ansat på hospitalsmatriklen i Thisted.
Beskrivelse
1. Vurder hændelsen
Hyppighed
-Hvor tit sker det?
-Undersøg om der er tale om et enkeltstående tilfælde eller om det er forekommet flere gange
Omstændigheder i forhold til anvendelsen
-Har utensiliet været anvendt korrekt jf. anvisningen?
-Er der fejl ved selve utensiliet?
-Beskriv fejlen
Foretag en faglig vurdering af om hændelsen skal anmeldes
- Som UTH
- Som arbejdsskade
- Til Lægemiddelstyrelsen (som fejl ved medicoteknisk udstyr)
2. Beskriv hændelsen
Udfyld formular (bilag I) med angivelse af:
Klagerens identitet
-Navn, afdeling, mailadresse, telefonnummer
Dato for anmeldelse
Attestation
-Nærmeste leder
Faktuelle forhold
Ang. af producentens katalognummer (produkt ID) og produktionsnummer (Lot.nr)
Årsag til klagen
(giv så meget information som muligt herunder hvornår og hvordan)
-Hvor ofte er det sket?
-Hvornår skete det første gang?
-Erfaring med at bruge utensiliet (i afdelingen/brugerens?)
Beskrivelse af hændelsen
-Dato og klokkeslæt
-Hændelsens forløb
-Hvor lang tid er der gået fra at utensiliet er taget i brug og indtil fejlen opdages?
-Hvilke andre utensilier har været anvendt i direkte sammenhæng med det pågældende utensilie.
-Hvilken betydning fik hændelsen for patienten eller brugeren
- Er andre afdelinger indblandet?
3. Videregivelse af klagen
Udfyldt blanket sendes elektronisk til centraldepot.thisted@rn.dk
Udfyldt blanket samt det involverede produkt (herunder original indpakning) afleveres personligt i centraldepotet.
4. Behandling af klagen
Centraldepotet kontakter snarest muligt pågældende leverandør pr. e-mail, med alle beskrivelser og bilag vedhæftet, og anmelder klagen i.h.t. leverandørens reklamationsprocedurer. Afsnitslederen orienteres i samme e-mail som cc.
Centraldepotet holder sig løbende orienteret om sagens udvikling, og holder afsnitslederen orienteret pr. e-mail.
Definition af begreber
Utensilier: Engangs- og flergangsprodukter, der anvendes til patientrelaterede opgaver og rekvireres via Centraldepotet.
Referencer
Formular til anvendelse ved klager vedr. fejl ved utensilier, der anvendes til patientrelaterede opgaver.