Forsyning af utensilier, Aalborg UH, Thisted
Beskrivelse
Denne instruks omhandler udelukkende håndtering af utensilier, således er kontorartikler og øvrige produkter ikke omfattet af instruksen.
Bestilling
Alle utensilier uden undtagelse skal bestilles over ILS Online, Briksystem eller kombination heraf.
Såfremt det drejer sig om skaffevarer, der ikke kan bestilles via ILS Online eller Briksystem kontaktes Lennart på mail: lennart.andersen@rn.dk
Lennart bestiller varer hos leverandørerne den første hverdag i ugen kl. 7.00.
Ved direkte henvendelser fra afsnittene kan akutvarer bestilles straks (gælder alle ugens 5 hverdage)
Modtagelse
Når varer modtages i Centraldepotet, tjekkes de i henhold til depotets retningslinjer
Opbevaring
Utensilier, der opbevares enten i Centraldepotet eller på afsnittene skal opbevares i henhold til følgende retningslinjer
• I originalemballage eller erstatningsemballage, så varerne kan holdes støvfri
• Hylder og øvrige opbevaringssteder skal holdes fri for vand og fugt
• Ved rengøring må utensilierne først stilles på plads, når opbevaringsstedet er tørt
• Ved delplukning skal yderemballagen lukkes støvtæt igen
• Delplukkede sterilvarer skal pakkes i plastpose under intern transport
• Delplukkede sterilvarer skal pakkes i plastpose og yderemballage ved forsendelse til eksterne rekvirenter
Returnering af bestilte varer/varer i udvalg
Returnering af bestilte varer samt levering af varer i udvalg skal gå via Centraldepotet/ skaffevarer via Lennart – lennart.andersen@rn.dk
Opfølgning ved kvalitetsbrist i forbindelse med modtagelse af utensilier og forholdsregler ved svigt af forsyninger af utensilier
Beskadigede varer modtages med angivelse af skadens omfang
Leverandøren kontaktes af Centraldepotet for udredning: Returnering, erstatningsvare m.v.
Lagervarer
Såfremt en vare er i restordre, vurderer Lennart leveringstiden i forhold til lagermængde på leveringstidspunktet.
Såfremt leveringstid ikke er fyldestgørende, aftales alternativ leverance. Kan alternativ ikke leveres indenfor nødvendig leveringstid findes alternativ leverandør (Hovedforbrugende afdeling kontaktes evt. for vurdering af alternativ vare).
Skaffevarer
Afdelingen informeres i det omfang episoden kan få indflydelse på den daglige produktion. Det aftales, om der skal leveres evt. alternativ, hvis en erstatningsvare ikke kan nå frem i tide; evt. om erstatningsvare/ alternativ må leveres fra anden leverandør.
Sikkerhedstjek
Efter behov gennemgår Centraldepotet alle rekvisitioner for ikke leverede varer, og leverandørerne kontaktes for udredning, såfremt der er behov herfor.
Klager
Se Klager vedr. fejl på utensilier, der anvendes til patientrelaterede opgaver
Steriliserbart medicinsk udstyr
M.h.t steriliserbart medicinsk udstyr henvises til Infektionshygiejnens instruks:
8.1.10 Mærkning, transport og udpakning af steriliserbart medicinsk udstyr til og fra genbehandlingsenheden
Formål
• At sikre de nødvendige forsyninger af utensilier
• At sikre at personalet har kendskab til bestilling, modtagelse og opbevaring af utensilier
• At sikre retningslinjer for opfølgning ved kvalitetsbrist i forbindelse med modtagelse af utensilier
• At sikre forholdsregler i situationer i forbindelse med svigt af forsyninger af utensilier
Definition af begreber
Utensilier: Brugsgenstande til anvendelse i klinisk praksis, f.eks. kanyler, handsker, plastre etc.
Eksterne rekvirenter: F.eks. psykiatrien, Boform Aas m.v.
Referencer
Bekendtgørelse nr. 975 af 16. december 1998 om medicinske røntgenanlæg til undersøgelse af patienter med eventuelt senere ændringer.
Bekendtgørelse nr. 1090 af 3. september 2007 om ændring af bekendtgørelse om medicinske røntgenanlæg til undersøgelse af patienter med eventuelt senere ændringer.