Retningslinjer for hygiejne på stuerne og i birum
Beskrivelse
Dagligt
Sug
Luftvejssystem
Inhalationssystemer
Paneler, kulissestænger, respiratorslanger, sprøjtebord og seng
Oprydning og rengøring på stuen
Udskrivning af patient
Medicinske flergangsartikler
Isolations patient
Rengøring
Standard opstilling ved den intensive plads på intensivt
Køkken og skyllerum
Medicinrum
Periodisk rengøring
Dokumentation
Formål
Definering af begreber
Reference
Beskrivelse
Dagligt
Sug
Skylle krus, slange fra sugepose og sugestuds til sugekateter skiftes x 1/døgn i dagvagten.
Sugepose skiftes ved behov og ved endt patientbehandlingsforløb.
Iltslanger, iltkateter og iltbrille: Skiftes efter behov eller hver 7. dag, dog minimum mellem hver patient – Rengøring og desinfektion af udstyr til understøttende respirationsterapi (8.10)
og Nebulisator (medicinforstøver), (8.13)
Der henvises til instruksen: Håndtering af udstyr til respirationsterapi (5.10)
Luftvejssystem
Skift af engangsslanger til de forskellige luftvejssystemer;
• Respiratorslanger
• CPAP-slanger
Der henvises til instruksen Håndtering af udstyr til respirationsterapi (5.10)
Dead-space og/eller fugtfilter samt bakterie-/medicinfilter ved respiratoren ekspiratoriske side skiftes dagligt af ansvarlig sygeplejerske og dokumenters på OBSERVATIONSSKEMAET under Sygeplejehandlinger.
Inhalationssystemer
System 22; hele systemet skiftes dagligt af dagvagt.
Nebuliezeren tømmes og tørres efter hver inhalation og ny indsats indsættes.
Der henvises til instruksen Nebulisator (medicinforstøver), (8.13) og Håndtering af udstyr til respirationsterapi (5.10)
Paneler, kulissestænger, respiratorslanger, sprøjtebord og seng
Der henvises til instruksen Rengøring og desinfektion af udstyr til understøttende respirationsterapi (8.10)
Kontaktpunkter aftørres dagligt og dette dokumenteres på observationsskemaet.
Oprydning og rengøring på stuen
Der ryddes op omkring patienten og på stuen.
Apparatur der ikke er i brug stilles i skyllerummet til rengøring – gerne tidligt på dagen.
Skraldespande tømmes og kommes i skraldeposer i affaldsrummet – denne lukkes hvis den er fyldt og ny pose sættes frem.
Tøjposer tømmes ved behov.
Der henvises til instruksen Generelle smitteforebyggende forholdsregler 3.2
Sprøjtebordet ryddes for unødige effekter.
Udskrivning af patient
Oprydning, rengøring og klargøring af stuen når patienter udskrives.
Medicinske flergangsartikler
Instrumenter og lignende vaskes i instrumentvaskemaskine eller bækkenskyller. Hvis ikke dette er muligt, foretages kemisk desinfektion. Rengøringskrav og visuel inspektion af rengøring (11.1)
Termometre skal rengøres og desinficeres efter brug. Oraltermometre og rektaltermometre skal overtrækkes med beskyttelseshylster og rengøres efter forskrifterne der er beskrevet i Digitale termometre (8.6)
Rekvirering af rengøring til stuen aften/nat og weekend/helligdage sker gennem opgavesystemet Columna.
Isolations patient
Rengøring
Der henvises til instrukserne Generelle smitteforebyggende forholdsregler 3.2, Isolation på enestue 4.1.2,
Procedurer ved mors: Kapelpersonalet orienteres. Kapelpersonalet skal følge ”Hygiejniske sikkerhedsregler ved arbejde i laboratorier på Patologisk Institut” – se Isolation på enestue 4.1.2.
Enkelte immunsupprimerede patienter installeres på isolationsstue og her gælder vanlig rengøring.
Standard opstilling ved den intensive plads på intensivt
Den intensive plads gøres klar med standardudstyr. Se Standardopstilling til den intensive patient.
Køkken og skyllerum
Vaskemaskine til utensilier startes. Affaldsposer tømmes. Borde aftørres.
I køkkenet ryddes der op efter én selv. Opvaskemaskinen startes og tømmes. Mad stilles på køl.
Medicinrum
Medicinrummet efterlades ryddeligt. Derfor skal der ved stænk eller spild tørres op med imprægnerede engangsklude inden man forlader rummet, bordet skal også være fri for anbrud eller tom emballage.
Følg anviste affaldssortering. Vær opmærksom på affaldssortering, der er meget, der kan bortskaffes i dagrenovation.
Periodisk rengøring
Der henvises til instruksen Kvalitetskontrol og logbøger i afsnit 103.
Dokumentation
Skemaet med sygeplejehandlinger føres a jour dagligt.
Der føres logbog bl.a. når den intensive plads klargøres, apparatur testes og ved hovedrengøring – se instruksen Kvalitetskontrol og logbøger i afsnit 103.
Formål
• Reducerer risikoen for smittespredning ved direkte og indirekte kontakt med blod, vævsvæsker, sekreter m.m. hos alle patienter.
• Opretholde en god hygiejne
• Forebygge bakterievækst
• Holde orden
Definering af begreber
CPAP: | Continuous Positive Airway Pressure |
Birum: | Gang, rene og urene skyllerum, depotrum, apparaturrum, medicinrum |
Reference
Infektionshygiejnen, Region Nordjylland:
Generelle smitteforebyggende forholdsregler 3.2,
Isolation på enestue 4.1.2,
Håndtering af udstyr til respirationsterapi (5.10)
Digitale termometre (8.6)
Rengøring og desinfektion af udstyr til understøttende respirationsterapi (8.10)
Nebulisator (medicinforstøver), (8.13)
Rengøringskrav og visuel inspektion af rengøring (11.1)
Anæstesien, Region Nordjylland:
Standardopstilling ved den intensive plads på Intensivt Terapiafsnit 103
Kvalitetskontrol og logbøger i afsnit 103
Stud.med. Thomas Emil Christensen, stud.med. Jesper Skovlund Jørgensen & professor Hans Jørn Kolmos Odense Universitetshospital, Klinisk Mikrobiologisk Afdeling Rengøringens betydning for forekomst af hospitalsinfektioner Statusartikel Ugeskrift for Læger 2007;169(49):4249