Sygepleje til patienten med tumor cerebri
Hjernesvulster kan, selv om de er små, give symptomer, hvis det trykker på vitale funktioner. Andre svulster kan blive temmelig store, før patienten får symptomer. Da hjernen er omgivet af kraniet, er der ikke megen plads til udvidelse, hvorfor tryk fra en hjernesvulst ofte vil komprimere det omkringliggende sunde væv.” ”Patienter med diagnosen hjernesvulst og deres pårørende oplever stor angst og usikkerhed i forhold til fremtiden. På kort sigt er det nødvendigt at forholde sig til operation i hjernen, evt. efterfulgt af strålebehandling og kemoterapi. Patienten oplever måske manglende kontrol af fysiske funktioner og intellektuel formåen, hvilket øger usikkerheden og medfører, at patienten ofte bliver afhængig af familien. Hvis svulsten vokser hurtigt, kan det blive vanskeligt for patienten og familien at mestre de hurtige forandringer i livsstil, fordi de føler at have mistet kontrol. Ofte må patienten og hans/hendes familie tage hele deres livssituation op til revision.” |
Der kan ikke på forhånd forudsiges, hvilke symptomer den enkelte patient vil opleve, ej heller i hvilket omfang.
Selv om symptomerne opleves forskellige, alt efter deres primære årsag, kan handlingerne være de samme, dog med forskellige detaljer og niveauer.
Materialet er derfor valgt opdelt så man kan tage udgangspunkt i netop den enkeltes problem, uden at skulle gennemgå alle mulige problemområder. Det vil sige, har patienten hukommelsesbesvær, som er en kognitiv forstyrrelse, kan man på samme side gennemgå hele Clinical for netop dette problem.
Vi har desuden valgt at medskrive selv meget grundlæggende handlinger, som f.eks. væske, da vi oplever patienter med forhøjet intrakranielt tryk kan opleve kendte gener til dehydrering før andre, da de i forvejen er meget påvirkede mht. balance, træthed, svimmelhed, hovedpine osv.
Derfor skal denne vejledende plejeplan ses som støttemateriale til sygeplejepersonalet i Onkologisk Afdeling. Et opslagsværk med ideer til sygeplejediagnose, mål og handlinger. Herfra kan den enkelte blive inspireret i udformningen af den enkelte patients plejeplan. Velvidende der kan være handlinger som vi ikke har været opmærksomme på, eller som kan være meget specielle for en enkelt patient. Derfor kan materialet revideres når nye problemer og muligheder opstår. Vi modtager gerne forslag, ideer og tanker i CNS-gruppen.
Sygeplejediagnose | Sygeplejemål |
Problem cerebrale påvirkninger Årsag hjernetumor (primær tumor) Konsekvens/symptom Forhøjet intrakranielt tryk, der kan vise sig ved hovedpine, kramper, svimmelhed, dobbeltsyn, kvalme/opkastning, pareser Kognitive forstyrrelser, der kan vise sig ved afasi, apraksi / motoriske forstyrrelser (ex. besvær med gang, tale, tygge), hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær balanceproblemer, synsforstyrrelser Personlighedsforandring, der kan vise sig ved aggression, depression, angst, hallucinationer, mental reduktion ved længere forløb, træthed, krisereaktioner Behandlingsrelaterede symptomer, der kan vise sig ved angst for fremtiden, behandling (og bivirkninger dertil) bivirkninger til medicin (kvalme/opkastning) nedsat eller ingen egenomsorg ringe mestringsevne vægtøgning og ændret udseende hårtab | Målene afhænger af den enkeltes tilstand, grad og omfang af cerebrale påvirkninger. Målene må være individuelle og skal søge at sikre den mest optimale tilstand for den enkelte patient ud fra dennes forudsætninger og de realistiske muligheder der findes. Generelle mål kunne være • at bevare den enkeltes integritet • at bevare den enkeltes funktionsniveau • at behandlingsforløbet er med så få gener som muligt
I den konkrete plejeplan laves målene mere specifikke |
Handlesøgeord Medinddragelse Information/undervisning | Støtte Miljø Grundlæggende sygepleje | Træning Observation/overvågning Speciel sygepleje | Lægemiddeladministration Koordinering |
Symptom | Søgeord | Planlagte sygeplejehandlinger |
Forhøjet intrakranielt tryk der kan vise sig ved: hovedpine kramper svimmelhed dobbeltsyn kvalme opkastning pareser | Medinddragelse | • pårørende kan have brug for information/undervisning, som støtte til patienten • sikre den enkeltes muligheder og behov for de pårørendes inddragelse i hverdagen • være opmærksom på patientens børn og deres behov afhængig af deres alder
|
Info/undervisning | Informere om • behandling/bivirkninger til strålebehandling og medicamina • årsagssammenhæng til symptomerne • at symptomerne kan forværres under behandling • at virkning ikke kan forventes under eller lige efter behandling • vigtigheden af at få nok at drikke • udlevere/gennemgå ”gode råd ved kvalme/opkast” • vigtigheden af at følge den ordinerede behandling • registrering af hyppighed/varighed ved krampeanfald • forventet varighed af forhøjet intracranielt-tryk og behandling heraf • at patienten ikke må køre bil
Vejlede om |
Støtte | • medinddrage pårørende • kontakt til primær sektor for evt. tilsyn i hjemmet, eventuelt behov for nødkald pga. krampeanfald • hjælp til etablering af netværk eks. via Kræftens Bekæmpelse
|
Miljø | • ro i omgivelserne, evt. enestue • mulighed for adspredelse (eks. tv, bøger, musik, besøg, udflugter) • sikre frisk luft flere gange dagligt for patienten
|
Grundlæggende sygepleje | |
Træning | |
Observation og overvågning | • symptomer vurderes dagligt eller ugentligt med fokus på • varighed, styrke og lokalisation • behov for smertestillende medicin • behov for mavesårsmedicin
|
Speciel sygepleje | |
Lægemiddel- administration | Være opmærksom på ordination af • medikamenter (binyrebarkhormon, mavesårsmedicin, krampeforebyggende medicin, kemoterapi) • eventuel aftrapning af binyrebarkhormon • eventuel p.n. medicin
Være opmærksom på |
Koordinering | • sikre kontrol af antiepileptikabehandling ved udskrivelse(oftest via neurologisk afd.) • behov for ændringer af boligforhold ved udskrivelse (beskyttet bolig, boligændringer, kontakt til hjemkommune) • kontakt til fysioterapeut, ergoterapeut, talepædagog
|
Handlesøgeord Medinddragelse Information/undervisning | Støtte Miljø Grundlæggende sygepleje | Træning Observation/overvågning Speciel sygepleje | Lægemiddeladministration Koordinering |
Symptom | Søgeord | Planlagte sygeplejehandlinger |
Kognitive forstyrrelser der kan vise sig ved: afasi apraksi motoriske forstyrrel-ser (ex. besvær med gang, tale, tygge), hukommelsesbesvær koncentrationsbesvær balanceproblemer synsforstyrrelser | Medinddragelse | |
Info/undervisning | Informere om • årsagssammenhæng til symptomerne • forventet varighed af symptomerne • vejlede pårørende om • observation i forhold til symptomer • behandlingsrationale • bivirkninger til behandlingerne
|
Støtte | |
Miljø | • tilstræbe at bevare den enkeltes integritet og værdighed • skabe trygge og velkendte omgivelser • hjælpemidler efter behov (seng, gangstativ, stol mm.) • skabe ro for patienten • skabe mulighed for oplevelser og aktiviteter
|
Grundlæggende sygepleje | • hjælp eller støtte til personlig pleje, måltider, toiletbesøg mv. • guidning i ovenstående situationer hvor der er muligt • strukturere dagens forløb og opgaver
|
Træning | |
Observation og overvågning | |
Speciel sygepleje | |
Koordinering | Kontakt til • psykolog • fysioterapi/ergoterapi • socialrådgiver (mhp. hjælpemidler ved udskrivelse) • talepædagog • hjemmesygeplejen (medicin administration, hjælpemidler i hjemmet mm.) • øjenlæge • ambulante pt’er kan henvises via egen læge (eks. ergoterapi)
|
Lægemiddel-administration | |
Handlesøgeord Medinddragelse Information/undervisning | Støtte Miljø Grundlæggende sygepleje | Træning Observation/overvågning Speciel sygepleje | Lægemiddeladministration Koordinering |
Symptom | Søgeord | Planlagte sygeplejehandlinger |
Personligheds- forandringer der kan vise sig ved: aggression depression angst hallucinationer mental reduktion træthed krisereaktion | Medinddragelse | • Søge oplysninger hos pårørende (evt. patienten selv) hvis de forandrer sig meget (vaner, ønsker) • det er lige så vigtigt at inddrage, støtte, informere og lytte til de pårørende som til patienten. • medinddrage børn afhængig af deres alder
|
Info/undervisning | • informere patient og pårørende om denne mulige udvikling • være opmærksom på børn som pårørende også har brug for information/undervisning i forløbet • at ændrede sinds- og humørsvingninger er naturlige reaktioner, men er for pårørende svære at håndtere
|
Støtte | • lytte og observere • støtte pt. til at holde styr på tiden, dagen ”hvad skal jeg i dag?” • støtte op om at bevare pt’s status/rolle i familien/netværket • lytte til og bekræfte de pårørende i observationer • støtte familien i forhold til deres frustrationer over pt’s forandring • etablere kontakt mellem pårørende og mulige støttegrupper • sikre den enkeltes integritet både ved ambulant og indlagt forløb (eks. enestue, kort ventetid mm.)
|
Miljø | • afklare patientens muligheder for at klare sig i hjemmet • ved angst evt. bruge afslappende musik, billeder • sikre at patienten bærer identifikationsarmbånd • sætte navneskilt på døren (så de kan finde tilbage) • skabe hyggelige rammer på stuen ved indlæggelse (eks. fotografier, dagbog, smykker, livretter)
|
Grundlæggende sygepleje | • hjælpe patienten til at tage vare på sig selv som før (eks. personlig pleje, toiletvaner, obs. obstipation) • sikre at patienten udadtil kan ”ligne sig selv”
|
Træning | • støtte patienten til social træning (ved indlæggelse) • læse avis, se nyheder med patienten • opfordre pt. til daglig motion – eks. gåture
|
Observation og overvågning | |
Speciel sygepleje | |
Koordinering | • yde primærsygepleje, så patienten ikke skal forholde sig til mange forskellige behandlere i forløbet • tilbyde kontakt til præst ved angst • evt. psykiatrisk tilsyn • være i god tid med planlægning af fremtid (bolig, hjemmesygepleje, familie/netværk) • tæt samarbejde med primær sektor ved udskrivelse • evt. skabe kontakt til palliativt team
|
Lægemiddel-administration | |
Handlesøgeord Medinddragelse Information/undervisning | Støtte Miljø Grundlæggende sygepleje | Træning Observation/overvågning Speciel sygepleje | Lægemiddeladministration Koordinering |
Symptom | Søgeord (VIPS) | Planlagte sygeplejehandlinger |
Behandlings- relaterede symptomer der kan vise sig ved: angst for fremtiden behandling bivirkninger hårtab nedsat eller ingen egenomsorgevne ringe mestringsevne vægtøgning ændret udseende | Medinddragelse | |
Info/undervisning | Informere om • årsagssammenhæng til symptomerne • årsager til bivirkninger • muligheder for at kompensere medicinsk for bivirkninger • anskaffelse af paryk/hovedbeklædning i forbindelse med strålebehandling • udlevere folder ”Patientinformation om paryk” • muligheder for videre kontrolforløb/scanning mv. • udlevere skriftligt materiale om forventede bivirkninger til behandlingen (strålebehandling, kemobehandling, medicin)
Vejlede patient og/eller pårørende |
Støtte | • søge at møde pt. lige netop der, hvor han/hun er nu og gerne vil mødes • hjælpe pt. med at sætte ord på sine frustrationer i forhold til mestringsevne og egenomsorg. • være lyttende og nærværende • være opmærksom på pt. og familiens roller (og eventuelle rolleskift) og om de ”når” hinanden • være bindeled mellem patient og netværket hvis de ikke ”når hinanden”
|
Miljø | |
Grundlæggende sygepleje | |
Træning | |
Observation og overvågning | |
Speciel sygepleje | |
Koordinering | • psykologbistand • kontroltid i ambulatorium • sikre aftale om videre kontrol skal foregå i onkologisk, neurokirurgisk eller anden afdeling
|
Lægemiddel-administration | • administration af ordinerede medikamenter • sikre ordination af op- og nedtrapning af steroidbehandling inden udskrivelse/afslutning af behandlingsforløb • udlevering af nødvendig medicin eller recepter ved udskrivelse
|