Teamdebriefing
Formål
At sætte alle i afdelingen i stand til at teamdebriefe efter metode anvendt ved Obstetrisk Teamtræning, beskrevet i denne instruks.
Definition af begreber
Teamdebriefing:
En afklaring af, hvorvidt et hændelsesforløb kan optimeres for deltagende parter (patient, ansatte, afdeling) og hvorvidt der er behov for yderligere individuel eller teambaseret debriefing og/eller anmeldelse af hændelsen (UTH, PRI, afdelingsledelse, politi)
Beskrivelse
Teamdebriefing består af tre dele
Forberedelse
Debriefing af teamet
Opfølgning
Forberedelsesfasen består i, at et teammedlem opfordrer de involverede i en hændelse til Teamdebriefing. Der aftales mødested og –tid.
Oftest vil tidspunktet være umiddelbart efter hændelsen er overstået. Alle involverede, også fra andre afdelinger, deltager. Et ønske om ikke at ville deltage respekteres.
Stedet vil typisk være på afdelingen/afsnittet, hvor hændelsen har fundet sted, idet vanlige arbejdsfunktioner fortsat dækkes, overvej evt. indkaldelse af tilkaldevagter
Der vælges ved teamdebriefingens begyndelse en ordstyrer, en tidsholder og en tovholder for opfølgning.
Debriefingens længde (ved fx 6 teammedlemmer 20 min.) og præmisser (tavshedspligt, anerkendende tilgang) aftales.
Debriefing af teamet består af følgende tre faser:
Beskrivelsesfasen
Analysefasen
Anvendelsesfasen
Beskrivelsesfasen: Hvad oplevede vi?
Hver enkelt teamdeltager beskriver neutralt og kort sin egen indsats. Ordstyrer sørger for at alle kommer til orde, at indlæggene bliver korte og neutrale.
Tidsholder giver besked, når 25% af den aftalte tid er gået.
Analysefasen: Hvad gjorde vi godt?
Indsatsen analyseres; Hvad gik godt?, Hvad gjorde du/vi godt? Kunne eller skulle noget gøres anderledes?
Tidsholder giver besked, når 50% af den aftalte tid er gået.
Anvendelsesfasen: Hvad lærte vi?
Læringsfasen, hvor det bedste tages med, og det diskuteres, hvilken opfølgning, der eventuel er nødvendig.
Tidsholder giver besked, når de sidste 25 % af aftalte tid er gået.
Opfølgning
Analysefasen afsluttes med vurdering for opfølgning, den valgte tovholder effektuerer eller videreformidler opgaverne
behov for yderligere debriefing, se PRI Psykologisk debriefing
behov for ændrede instrukser
anmeldelse af UTH
anmeldelse / melding til afdelingsledelse
anmeldelse til politi (se PRI vold eller trusler om vold)
Referencer
Instruktørkursusmateriale DIMS ved Minna
How to Facilitate a Debriefing, Barbara Steinwachs in Simulation and gaming, 1992 vol 23, no 2, 186-192
The Role of Debriefing in in Simulation-Based learning , Fanning R and Gaba D in Simulation in Healthcare, vol2, no2, Summer 2007
There’s no such thing as ”Non-judgmental” Debriefing: Rudolph JW et al in Simulation in Healthcare vol1, no 1, Spring 2006