Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold

Øjenundersøgelse af barn på Aalborg Universitetshospital Nord

Formål

At koordinere et undersøgelsesforløb med så få gener som muligt for barnet.

Beskrivelse

Det vil dreje sig om børn indlagt på en af børneafdelingerne

  • • som ikke kan komme til ambulant undersøgelse i øjenambulatoriet

  • • som skal opereres i anæstesi på Aalborg Universitetshospital Nord

  • • som skal til MR scanning i anæstesi

Forberedelse

Barnet bookes under sygeplejerske stuen i bookingsystemet dagen før undersøgelsen og under både lægeressource og sygeplejerske stuen på selve undersøgelsesdagen.

Sygeplejersken arrangerer det praktiske i forbindelse med undersøgelsen

 

  • • Aftale med den undersøgende læge, hvad der skal medbringes, og om barnet skal dryppes med øjendråber og hvilke (eventuelt som journalnotat)

  • • Brug skemaet ”øjendråber ved undersøgelse på nord”

  • • Børn som er indlagt: Lav aftale med Børneafdelingen om øjendrypning, og send eventuelt øjendråber derind, vær opmærksom på at de sendes til en navngiven sygeplejersker på afdelingen, hvor der ud over dråberne er skrevet patientens navn og Cpr. nr., og hvornår der skal dryppe (kan med fordel arrangeres dagen før) Aftal at personalet fra MR scanneren ringer til sygeplejersken i stuen eller direkte til tilsynsførende læger når der er 30 min til at barnet kan undersøges.

  • • Børn som møder direkte i MR scanneren på undersøgelsesdagen: Ring til ”Øjendrypning koordinering nord” 62930. Aftal øjendrypning og at personalet fra MR scanneren ringer til sygeplejersken i stuen eller tilsynsførende læge når der er 30 minutter til at barnet kan undersøges. Øjendråber sendes til en navngiven sygeplejersker til Informationen på nord (Brevet skal afleveres i Informationen på syd)

     

På undersøgelsesdagen pakker sygeplejersken i stuen de undersøgelsesredskabet, der skal med. Undersøgelsesredskaber der skal med vil ofte være:

  • • Direkte og indirekte oftalmoskop inkl. 20 og 28 D linse (helst ledningsfri fra stue 51)

  • • Retinomax inkl. ladestation

  • • Håndspaltelampe

  • • Evt. ICare tensionsmåler

  • • Evt. håndholdt funduskamera. Er altid klar i fotorum på 8.sal, pose til transport er under bordet. Husk navnet fotograferes først. Ved brug få fotografen til at overføre billederne til O-drev

  • • Evt. retcam

  • • Taxakort fås hos sekretær i receptionen 8. sal

Husk at tjekke at alt fungerer inden afgang. Ved undersøgelsen gør sygeplejersken de forskellige ting klar til lægen, så den tid barnet er i narkose ikke forlænges unødigt.