Neurologisk sengeafsnit, 6. sal. Modtagelse af elektivt indkaldte og akut indlagte patienter
Beskrivelse
Der beskrives herunder modtagelsen af patienter til elektiv indlæggelse, patienter som kommer akut i sengeafsnittet og til patienter i dagsafsnittet. De administrative opgaver beskrives hver for sig og de sygeplejefaglige under et fælles punkt. Beskrives med henblik på opretholdelse af ensartet klinisk kvalitet i sygeplejen til patienter som indlægges på Neurologisk sengeafsnit.
Modtagelse af elektive patienter
Administrative opgaver
• Patienten kommer til planlagt indlæggelse. Der vil være en udredningsplan, udrednings-diagnose fra henvisende neurologisk læge. Vær opmærksom på, om der er allerede fastlagte tidspunkter for planlagte undersøgelser
• Patienten indskrives i elektronisk patientsystem af sekretær i afdelingen
• Patienten skal tages imod af neurologisk forvagt og der skal laves indlæggelsesjournal
• Der laves labels med navn og CPR til seng, skab, medicinbakke og armbånd
Modtagelse af akut indlagte patienter
Administrative opgaver
• Akut indlagte patienter meldes af neurologisk læge til koordinator/ansvarshavende sygeplejerske på telefonen 65682
• Akutseddel udfyldes med patientens navn, diagnose, anamnese, aktuel klinik og planlagte og udførte undersøgelser. Plan og observationsdiagnose, samt navn på indlæggende læge
• Koordinator har ansvaret for at tage imod patienten eller uddelegere modtagelsen til kollega med rette kompetencer
• Elektronisk patientjournal med medicin, plan osv. er oftest dikteret fra modtagelsen. Ellers kontakt forvagt for indlæggelsesjournal
• Patienten indskrives i elektronisk journal af sekretær i modtagelsen/afdelingen
• Der laves labels med navn og CPR til seng, skab, medicinbakke og armbånd
Sygeplejefaglige/praktiske opgaver for både akutte og elektive indlæggelser
• Koordinator eller andet plejepersonale tager imod patienten/pårørende umiddelbart efter ankomst til afdelingen
• TOKS score foretages ved ankomst, derefter individuel vurdering og hyppighed. (Se link)
• Afhængig af patientens symptomer kan patienter anvises plads i opholdsstuen indtil stue er ledig – der planlægges og gøres klar på en stue til patienten
• Patienten anvises seng/sengebord/skab på stue og vises rundt i afdelingen. Husk navn på seng og skab. Patienten informeres om dagsrytmen i afdelingen, stuegang, måltider osv.
• Information til pårørende vedr. besøgstid. Der er fri besøgstid – men særlige regler på observationsstuen
• Indlæggelsessamtale afholdes sammen med patient og pårørende. Der udarbejdes et problem kaldet ’Indlæggelsessamtale/status ved ankomst’ og alle sygelejefaglige søgeord gennemgås, med særligt fokus på patientens neurologiske symptomer. På baggrund heraf laves en plejeplan som iværksættes
• Behov for hjælpemidler og kontakt til tværfaglige samarbejdspartnere talepædagog/ socialrådgiver/ ernæringskonsulent/ fysioterapeut/ ergoterapeut foretages i samarbejde med patienten og efter lægelig ordination
• KRAM screening foretages 1 x årligt, ernæringsscreening og tryksårsscreening udføres eller fravælges i forbindelse med modtagelsen af patienten (Se link) https://pri.rn.dk/Sider/19208.aspx
• Pjecer/information om afdelingen udleveres – findes også på alle sengestuer
• Skema vedr. udskrivelsessamtale udleveres (se link) ved behov
• Kontroller at navn og telefonnumre på pårørende er noteret under stamoplysninger i elektronisk patientjournal, ellers indhentes disse oplysninger og påføres/hvem må kontaktes
• Eventuel medbragt medicin kan opbevares i medicinrum, men skal helst med pårørende hjem hvis det ikke skal bruges under indlæggelsen – husk rød stjerne i medicinbakken
• Kontroller, om vi har den medicin patienten får eller synonympræparater
• Patientens værdigenstande/penge kan opbevares i pengeskab i Informationen på Sygehus Nord. Værdiseddel udfyldes.
• Patienten skrives ind på Cybertavlen med diagnose/udredningsdiagnose, planlagte sygeplejehandlinger og udredningsprogram . Denne opdateres dagligt og eventuelt i hver vagt
Modtagelse af patienter til dagsafsnits-funktion
• Patienten skrives ind på Cybertavlen med diagnose, planlagte sygeplejehandlinger og plan for indlæggelsen. Denne opdateres dagligt og eventuelt i hver vagt. Markeres med lilla – og BRN vinges ikke af
• Der findes en fortrykt seddel til indlæggelsesnotat som udfyldes af modtagende sygeplejerske og på baggrund heraf laves standard-indlæggelsesnotat til journal
• I elektronisk patientjournal laves kort indlæggelsessamtale med patienten, med sidste nyt siden sidste infusion
• Der er planlagt med ophold på patienthotel (booket af sekretær inden indlæggelse) eller at patienten kan sove hjemme
Formål
At have fokus på kontinuitet og kvalitet i patientens indlæggelsesforløb. Respekt for patientens tid.
At vurdere behovet og umiddelbart påbegynde patientpleje og behandling ved modtagelsen.
At patienten og eventuelle pårørende medinddrages i undersøgelser, plejen og behandlingen ud fra ønsker og behov. At alle føler sig vel modtaget i afdelingen og er trygge ved indlæggelsen.
At de administrative og dokumentationsmæssige opgaver omkring patienten udføres.
Indlæggelsessamtalen med fokus på patientens neurologiske problemstillinger
Referencer
Ingen referencer anført.